لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

ولسی جرگه در مورد نتایج امتحان کانکور تحقیق می کند


ولسی جرگه افغانستان در اجلاس امروز این جرگه وزیر تحصیلات عالی این کشور را فرا خوانده بود.

پس از بحث های گسترده در اجلاس روز شنبه ولسی جرگه در خصوص نتایج امتحان کانکور سال جاری، تصمیم گرفته شد تا در این مورد از سوی کمسیون های معارف و تحصیلات عالی هر دو مجلس شورای ملی بررسی های صورت گیرد.

بسیاری از وکلا در حضور وزیر تحصیلات عالی ادعا کردند که امتحان کانکور سال 1391 شمسی با تقلب و تخطی به همراه بوده است.

تعدادی از آنها حتی خواهان ابطال نتایج این امتحان شدند.

محمد علم قرار و محمد نعیم لالی حمید زی دو تن از اعضای ولسی جرگه در مورد گفتند:

« در ولایت عقب مانده دایکندی 78 درصد کامیاب شده اند اما در کابل با وجود امکانات خوب 16 درصد موفق گردیده اند.»

« اگر در امتحان کانکور راه برای رشوت باز شود، آیا شاگردان که یک سال زحمت می کشند، باز هم زحمت خواهند کشید هرگز نه، زیرا آنها می گویند که در بدل پرداخت پول کامیاب می شوند.»


داکتر عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان به جلسه عمومی ولسی جرگه خواسته شده بود تا به پرسش های وکلا در زمینه نتایج امتحان کانکور امسال پاسخ ارایه کند.

آقای عبید دستبرد در نتایج این امتحان را رد کرد و تاکید کرد که تلاش های زیادی را برای تامین شفافیت امتحان کانکور به خرچ داده اند.

« در امتحانی که امسال گرفته شد، به خدا سوگند که من منحیث وزیر واسطهء یک نفر هم نبوده ام، بخاطریکه امتحان کانکور، یک امتحانی است که در کمیته، کمیته قرنطین می شود و در آنجا هیچ کس دخل و تصرف ندارد.»

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی افغانستان، تعداد داوطلبان امتحان کانکور امسال از برخی ولایت های جنگ زده نسبت به سال های گذشته بیشتر بود اما بعضی از وکلا گفتند که این افراد به پوهنځی های مهم راه نیافته اند.

در امتحان کانکور سال 1391 شمسی حدود یک صدو هفتاد و پنج هزار تن شرکت کرده بودند و از این میان 56 هزار تن آنان کامیاب و متباقی بی نتیجه اعلام شده اند.

اخیراً صد ها تن از شاملین امتحان کانکور سال جاری در کابل و برخی از ولایات به جاده ها بر آمده و نسبت به نتایج این امتحان شدیداً اعتراض کردند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG