لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

«حامد کرزی در تلاش باقی ماندن در قدرت است»


فضل الرحمن اوریا سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان
فضل الرحمن اوریا سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان
شماری از گرو های اپوزیسیون حکومت و کارشناسان افغان اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی را ناشی از تلاش های وی برای ماندن به قدرت می دانند.

اظهارات تازه رییس جمهور کرزی عکس العمل های تند مقام های امریکایی و برخی از گرو های اپوزیسیون حکومت را برانگیخته است.

ایتلاف ملی افغانستان می گوید که رییس جمهور کرزی با اظهارات ضد امریکایی اش تلاش می کند روابط سیاسی دو کشور را خدشه دار ساخته و بقای خود را در ریاست جمهوری حفظ نماید.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« حامد کرزی دیگر جایگاهی در میان مردم افغانستان و جامعه جهانی ندارد، به همین علت به کمک پاکستان تلاش می کند شرایطی را در افغانستان ایجاد کند که در اینجا جنگ و خشونت ادامه داشته باشد، جنگ بین ناتو و طالبان و مردم افغانستان جریان داشته باشد و حامد کرزی کوشش می کند نیاز های کشور های همسایه بخصوص پاکستان را تامین بکند و خود را در ارگ ابقا کند.»

رییس جمهور کرزی به روز یکشنبه در یک مراسم که به مناسبت روز جهانی زن در کابل تدویر شده بود، گفت که طالبان حملات انتحاری را به خدمت امریکا انجام می دهد.

وی همچنان گفت که از یک طرف رهبران طالبان در کشور های خلیج و اروپایی با امریکا مذاکره می کنند و از سوی دیگر حملات انتحاری را در افغانستان به هدف نشان دادن قدرت شان به امریکا انجام می دهند:

« در حالیکه کلان های اینها، نماینده گان به نام اینها هر روز در خارج با امریکا صحبت دارند، ما خبر داریم برای ما اطلاع می دهند و امریکا می گوید که طالب دشمن من نیست، من با طالب جنگ ندارم ولی به نام طالب هر روز در وطن ما مردم آزاری می کنند.
طالب هم هر روز همرای امریکا در صحبت است ولی در کابل و خوست بمب منفجر می کند که من به امریکا قوت خود را نشان می دهم، نخیر! این بمب های که منفجر شد، نشان دهنده قوت به امریکا نبود، بلکه در خدمت به امریکا بود.»


مقام های امریکایی و طالبان مسلح با نشراعلامیه های جداگانه این اظهارات رییس جمهور کرزی را به شدت رد کرده اند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان افغان می گویند که این گونه اظهارات رییس جمهور کرزی سبب ایجاد تشنج و بی باوری میان افغانستان و امریکا می شود.

حاجی سید داوود یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت که نباید آقای کرزی چنین اظهارات را مطرح نماید:

« تمام اظهارات حامد کرزی به نفع خودش است نه به مفاد مردم افغانستان.
متاسفانه که این اظهارات روابط را بیشتر متشنج می سازد و اعتبار جامعه بین المللی بالای افغانستان را کاهش می دهد.»


به باور برخی از کارشناسان، رییس جمهور کرزی در این اواخر بیشتر بالای امریکا تاخت و تاز می کند و در شرایط کنونی این مساله به نفع مردم افغانستان نیست.

دو هفته قبل آقای کرزی از نحوه فعالیت نیرو های خاص امریکا در میدان وردک انتقاد کرد و دستور داد که در مدت دو هفته این نیرو ها میدان وردک را ترک کنند.

از سوی دیگر روز یکشنبه آقای کرزی با صدور حکمی از نیرو های خارجی خواست تا از داخل شدن به پوهنتون های افغانستان و دستگیر کردن محصلین، جلوگیری نمایند.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG