لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

اشرفی: در مورد جایز بودن حملات انتحاری در افغانستان فتوا نداده ام


طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان
طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان
طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان امروز طی یک مصاحبه اختصاصی که با رادیو آزادی داشت ادعا های شماری از رسانه ها را که گویا وی حملات انتحاری را در افغانستان جایز و در پاکستان حرام خوانده به شدت رد کرده گفت: این ادعا ها بی بنیاد است و می تواند پروسه صلح افغانستان را دچار مشکل سازد.

طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان راپور های عدهء از رسانه ها مبنی بر جایز خواندن حملات انتحاری از سوی وی را به شدت رد نمود.

عدهء از رسانه ها ادعا دارند که رییس شورای علمای پاکستان، افغانستان را یک کشور اشغال شده دانسته و حملات انتحاری را در آن جایز خوانده است.

طاهر اشرفی در یک مصاحبهء اختصاصی که به روز یکشنبه در این رابطه با رادیو آزادی داشت این ادعای رسانه ها را رد نموده گفت: موقف وی مانند تمام علمای دینی دیگر در مورد حملات انتحاری یک سان می باشد و هرگز حملات مذکور را در افغانستان جایز نخوانده است:

« شورای علمای پاکستان در سال 2002 میلادی فتوا داده است که قتل هر بیگناه اگر مسلمان باشد یا کافر جایز نیست و این را که می گویند من حملات انتحاری را در افغانستان جایز و در پاکستان حرام خوانده ام همین قدر می گویم که بی بنیاد است و جایگاه دروغگو در قهر دوزخ است.»

طاهر اشرفی افزود، من در مصاحبهء که با یکی از رسانه ها داشتم در مورد فرضیت و اصول جهاد از من سوال گردید که در جواب من گفتم اگر کشوری به زور از سوی کفار اشغال می گردد بالای باشنده گان وی جهاد فرض است ولی هدف من هیچگاه از افغانستان نبوده است.

طاهر اشرفی ماه میلادی گذشته طی نشست که با هیات شورای علمای افغانستان در پاکستان داشت نخست حمایت اش را از کنفرانس علمای هر دو کشور در کابل اعلان کرد ولی روز بعد به دلیل این که کنفرانس مذکور اجندای روشن ندارد از اشتراک در آن اباء وزرید.

وی در این رابطه به رادیو آزادی چنین گفت:

« ما یک بار نه بلکه صد بار حاضر هستیم تا به کابل برویم اما در صورتی که روی اجندای کنفرانس یک بار دیگر غور شود. اگر هدف تدویر این کنفرانس تنها جاری شدن فتوا است در این صورت ما معذرت می خواهیم.»

آگاهان، علمای دینی و رسانه های افغانستان بعد از نشر راپوری که گویا طاهر اشرفی حملات انتحاری در افغانستان را جایز خوانده وی را عضو از ادارات استخباراتی پاکستان خواندند.

طاهر اشرفی می گوید: علمای افغانستان باید نخست تحقیقات می نمودند بعداً در مورد وی ابراز نظر می کردند. به باور وی چنین ادعا های بی بنیاد می تواند پروسهء صلح افغانستان را با مشکلات دچار سازد.

وی در ادامه گفت:
« افغانستان یک کشور مستقل است و ما افغانستان را پنجمین ایالت پاکستان فکر نمی کنیم بلکه مداخله پاکستان را نیز در آن محکوم می کنیم، ما باید روی همکاری های مشترک در پیاده نمودن صلح در افغانستان کار کنیم.»

آگاهان بدین باور اند که پروسهء صلح افغانستان نه تنها به همکاری مقام های پاکستانی بلکه به همکاری علمای دینی این کشور نیز نیاز دارد و همچو پروپاگند ها می تواند پروسهء صلح را خدشه دار نماید.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG