لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

حکومت افغانستان کشته شدن اطفال در جریان عملیات های نظامی را تایید کرد


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
حکومت افغانستان گزارش سازمان ملل متحد را در مورد تلفات اطفال در این کشور، تایید کرده و می گوید: مساله تلفات افراد ملکی در نتیجه عملیات نیرو های بین المللی، بخصوص نیرو های امریکایی در ده سال گذشته، یک مسالهء جنجال برانگیز به شمار می رود.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان این مطلب را در مصاحبهء با رادیو آزادی بیان کرده گفت:

« ما به طور عمومی به این گزارش موافق بوده و این موضوع را می پذیریم که متاسفانه در نتیجه عملیات که نیرو های بین المللی بخصوص نیرو های امریکایی در ده سال گذشته انجام داده اند، کودکان بی گناه کشته شده اند.»

یک کمیتهء دفاع از حقوق اطفال مستقر در شهر ژینو در گزارش که اخیراً به نشر رسانده گفته است، تلفات کودکان در اثر بمباردمان نیرو های امریکایی در چهار سال گذشته در افغانستان، افزایش یافته است.

گزارش می نویسد، تلفات کودکان در سال های 2010 و 2011 میلادی دو برابر شده و تنها در چند حملهء سال 2011 میلادی 110 طفل کشته و 68 کودک دیگر زخمی شده اند.

اما نیرو های آیساف به رهبری ناتو در افغانستان، این گزارش را رد می کند.

جیمز گریبیل یک سخنگوی ارشد آیساف در پاسخ سوال رادیو آزادی که از طریق ایمیل فرستاده شده، این گزارش را بی بنیاد خوانده است.

جیمز گریبیل همچنان ادعای را رد کرد که گویا نیرو های آیساف در جریان عملیات در برابر افراد ملکی، از قوه استفاده کرده اند.

از قول این سخنگوی آیساف همچنان گفته شده است، نیرو های امریکایی و آیساف با وجود تلاش ها برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، از خانواده های قربانیان حوادث دیدن کرده و با آنها اظهار تسلیت نموده اند.

ایمیل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در ادامه صحبت خود گفته است که جنگ علیه تروریزم در افغانستان به طور درست انجام نه یافته و به همین دلیل افراد ملکی به شمول اطفال به قتل رسیده اند:

« رییس جمهور کرزی در مذاکرات که در واشنگتن انجام داد، مقامات امریکایی به وضاحت به او گفتند که طالبان دیگر دشمنان شان نیستند و نیرو های امریکایی بخصوص پس از سال 2014 میلادی علیه طالبان جنگ نمی کنند. اکنون این موضوع واضح شده است که جنگ ده سال گذشته در افغانستان درست نبوده و آدرس جغرافیایی این جنگ غلط بود که در نتیجه آن تعداد زیاد غیر نظامیان به شمول کودکان کشته شدند.»

حکومت افغانستان به تکرار از نیرو های بین المللی و کشور های متحد خود خواسته است که جنگ علیه تروریزم را در جای به پیش ببرند که در آنجا تروریستان آموزش می بینند و به آنها پناه داده می شود. در این رابطه اکثر اوقات اشارهء حکومت افغانستان، به پاکستان بوده است.

مسالهء تلفات افراد ملکی در عملیات نظامی در افغانستان همیشه یک مسالهء جنجالی بود که رییس جمهور افغانستان به تکرار آن را مورد انتقاد قرار می داد و تاکید می کرد که به مصوونیت افغانان ملکی در این عملیات توجه جدی صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG