لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

مهاجرین افغان بدون اسناد در بلوچستان دستگیر می شود


مقام های حکومت ایالت بلوچستان فیصله نمودند تا آنعده مهاجرین افغان را که بدون داشتن اسناد قانونی در این ایالت اند دوباره به افغانستان بفرستند.

در جلسه که عصر روز سه شنبه از سوی مقام های وزارت داخله ایالتی بلوچستان در شهر کویته دایر گردید، فیصله به عمل آمد تا با در نظر داشت مسایل موجود در ایالت مذکور آنعده مهاجرین افغان را که تا هنوز ثبت و راجستر نیستند و بدون اسناد قانونی زیست اند دوباره به افغانستان بفرستند.

در این جلسه مقام های وزارت داخله، مقام های امنیتی و مسوولین اداره نادرا یا توزیع تذکره ایالت بلوچستان حضور داشتند.

حسین درانی سکرتر وزارت داخله ایالت بلوچستان می گوید، شماری از مهاجرین افغان که بدون اسناد قانونی اند در نا امنی های این ایالت دست دارند.
« مرز ساحه وسیع است در هر گوشه آن گماشتن عساکر امکان ندارد افغانها از راه های غیر قانونی به اینجا می آیند و بیشتر در نا امنی ها دست دارند، فیصله ما همین است که مهاجرین افغان بدون اسناد را دستگیر نموده و رد مرز نمایم. »

به قول حسین درانی یک تعداد مهاجرین افغان که داوطلبانه از سوی دفتر (یو ان ایچ سی آر) به افغانستان فرستاده می شوند، با استفاده از راه های غیر قانونی دوباره به بلوچستان بر می گردند. وی افزود، به مقام های امنیتی در مناطق مختلف بلوچستان چون چمن، قلا سیف الله، قلا عبدالله، چاغی و لورلای امر گریده تا مهاجرین بی اسناد را دستگیر نموده و رد مرز نمایند.

فیصله کنونی مقام های ایالتی بلوچستان باعث نگرانی مهاجرین افغان در آنجا گردیده است یکتن از این مهاجرین علت اقامت در بلوچستان را نداشتن سرپناه در داخل افغانستان می خواند.
« آن مهاجرین افغان که دوباره به افغانستان رفته اند همه پشیمان اند حکومت افغانستان نه برای آنها سرپناه داده نه زمین آنها برای اخذ کمک در قطار ها منتظر می مانند در این صورت ما چطور می توانیم به افغانستان بازگشت کنیم در حالی که هیچ سهولتی در آنجا برای ما نیست. »

هنگامی که در این مورد از دنیا اسلم خان سخنگوی اداره (یو ان ایچ سی آر) در اسلام آباد پرسیدم وی چنین گفت:
« اگر در جمع مهاجرین کسانی اند که مشکلات امنیتی در افغانستان دارند و بنابر آن بازگشت نمی توانند در این صورت آنها می تواند به اداره ما مراجعه کنند ما تحقیقات نموده و اگر در حقیقت مشکلات امنیتی داشتند به آنها اسناد اقامت در اینجا را فراهم خواهیم ساخت. »

طبق یک احصایه اداره ( یو ان ایچ سی آر) هم اکنون در حدود یک میلیون مهاجر افغان در ایالت بلوچستان بود و باش دارند که عده آنها ثبت و راجستر شده این اداره، عده یی با داشتن تذکره های جعلی پاکستانی و باقی بدون کدام مدارک قانونی در آنجا اند.


فرشته نگاه
XS
SM
MD
LG