لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

لوی څارنوالی افغانستان: دستور گرفتاری پرتو نادری صادر شده است


پرتو نادری شاعر و نویسندهء افغان
پرتو نادری شاعر و نویسندهء افغان
لوی څارنوالی افغانستان می گوید که دستور گرفتاری پرتو نادری نویسنده افغان را به نیرو های امنیتی افغان داده است.

لوی څارنوالی افغانستان دستور دستگیری پرتو نادری نویسنده افغان را پس از آن صادر کرده که به گفتهء این اداره، در یک مقاله آقای نادری بر وزیر ترانسپورت و هوانوردی تهمت شده است.

بصیر عزیزی سخنگوی این اداره به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت از آقای نادری بر لوی څارنوالی شکایت کرده است.

وی گفت که چندین بار به گونهء شفاهی از آقای نادری خواستند تا جهت ارایه وضاحت در خصوص مقالهء که در یکی از روزنامه های کابل در مورد رییس جمهور و آقای نجفی به نشر رسانده حاضر شود، اما او به این تقاضی لوی څارنوالی توجه نکر ده است.

پرتو نادری حدود هفت ماه قبل در روزنامه غیر دولتی ماندگار مطلبی را تحت عنوان گفتگوی رییس جمهور و ماجرای نجفی به نشر رسانده است.

سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی می گوید که آقای نادری در این مطلب نوشته است که داوود علی نجفی، حامد کرزی را رییس جمهور افغانستان مقرر کرده است.

نیگالی قلاتوال در صحبت با رادیو آزادی گفت که اکنون آقای نجفی از لوی څارنوالی خواسته است تا از نویسنده این مطلب اسناد و شواهد مطالبه نماید:

« در مورد این اظهارات آیا اسناد و شواهد نزد آقای پرتوی نادری موجود است یا خیر، تقاضای وزیر صاحب این است که اگر اسناد موجود است باید به ارگان های مسوول سپرده شود و اگر نیست پس باید از همچو اظهارات غیر قانونی جلوگیری به عمل آید، ما در این خصوص به وزارت اطلاعات و فرهنگ و نهاد های دیگر عدلی و قضایی نامه فرستادیم.»

تلاش نمودیم در مورد اظهارات لوی څارنوالی و سخنگوی وزارت ترانسپورت با پرتو نادری صحبت نمایم اما پس از تلاش های زیاد موفق به این کار نشدیم.

اما این اقدام لوی څارنوالی افغانستان نگرانی برخی از نهاد های دفاع از خبرنگاران را بر انگیخته است.

مجیب الله خلوتگر مسوول اجرایویی نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد افغانستان در صفحه فیسبوک اش دستور لوی څارنوالی را برای دستگیری پرتو نادری غیر قانونی خوانده است.

آقای خلوتگر همچنان نوشته است که باید وزارت اطلاعات و فرهنگ در این زمینه اقدام نماید و نگذارد قضیه که باید از سوی این وزارت بررسی شود توسط نهاد دیگر به بررسی گرفته شود.

باید گفت که این بار نخست نیست که نویسندگان و خبرنگاران به خاطر مقاله های نوشته دست شان از سوی حکومت دستگیر می شودند، در گذشته نیز چنین حادثات رخ داده است.
XS
SM
MD
LG