لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

جاپان 20 ملیون دالر به وزارت احیا و انکشاف دهات کمک می کند


چاپان به هدف توسعه برنامهء ملی انکشاف منطقویی 20 ملیون دالر امریکایی را به وزارت انکشاف دهات کمک می کند.

به گفتهء مقام های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان، کمک جدید جاپان از طریق برنامه ملی انکشاف منطقویی در پروژه های انکشافی بیش از یکصد و پنجاه ولسوالی افغانستان به مصرف می رسد.

این کمک جدید جاپان که به بیست ملیون دالر می رسد، قرارداد پرداخت آن به حکومت افغانستان، به روز یکشنبه میان وزیر احیا و انکشاف دهات، سفیر جاپان و رییس برنامه های انکشافی سازمان ملل متحد در کابل به امضا رسید.

ویس برمک وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان پس از امضاء قرارداد، در مورد پروژه های که از طریق این کمک تطبیق می شوند به خبرنگاران چنین گفت:

« قرارداد مالی که امروز امضاء می شود با استفاده از این پول، وزارت انکشاف دهات در احداث پروژه های زیر بنا تولیدی، فعالیت های اقتصادی به منظور بهبود وضعیت معیشتی خانم ها و در مجموع دهات افغانستان، تقویت سیستم های آبیاری به هدف افزایش محصولات زراعتی، تقویت حکومتداری محلی و بالاخره احداث دستگاه های برق آبی کوچک با استفاده از این منابع کوشش می کنیم دسترسی مردم خود را در دهات به برق تامین کنیم.»

به اساس معلومات وزارت احیا و انکشاف دهات، برنامهء ملی انکشاف منطقوی در سال 2002 میلادی بخاطر رسیده گی به نیازمندی های انکشافی مردم افغانستان به خصوص دهات طرح ریزی شد.

به گفتهء آقای برمک، تا اکنون سه مرحلهء این برنامه به اجرا گذاشته شده و مجموع کمک های جاپان در این بخش به 86 ملیون دالر می رسد.

او همچنان افزود که از پروژه های که توسط کمک جدید جاپان در 159 ولسوالی ولایت های افغانستان اجرا می شوند، نزدیک به دوصد هزار نفر مستفید خواهند شد.

در همین حال هیروشی تاکاشی سفیر چاپان در کابل، کمک 20 ملیون دالری کشورش را در بخش مبارزه با فقر زدایی و انکشاف روستا های افغانستان مهم خواند.

وی در ادامه گفت:

« بیست ملیون دالر که این بار برای دهات مخصوصاً انکشاف جهات منطقوی بسیار مهم است. ما می دانیم که دهات افغانستان بسیار مشکل دارد. حالا مردم از طریق همین پروژه تمام مشکلات شان را می توانند حل کنند.»

جاپان در حالی از کمک جدید به افغانستان خبر می دهد که روز گذشته یک مقام سازمان ملل متحد، هشدار داد که اگر به وضعیت بشری مردم افغانستان توجه نشود، ممکن این کشور پس از سال 2014 میلادی با مشکلات زیاد مواجه گردد.

با وجود این که در یازده سال گذشته ملیارد ها دالر از سوی کشور های مختلف به افغانستان کمک شد، اما هنوز هم در بسیاری از قریه جات افغانستان مردم از خدمات بشری لازم برخوردار نیستند.
XS
SM
MD
LG