لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

قاضی حسین احمد رهبر سابق حزب جماعت اسلامی پاکستان درگذشت


قاضی حسین احمد رهبر سابق حزب جماعت اسلامی پاکستان
قاضی حسین احمد رهبر سابق حزب جماعت اسلامی پاکستان
قاضی حسین احمد رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان ناوقت دیشب در اثر حمله قلبی در یکی از شفاخانه های پایتخت این کشور به عمر 74 سالگی درگذشت.

قرار است نماز جنازه وی بعد از ظهر امروز تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر پشاور ادا گردیده و در نوشهره، شهر آبایی اش به خاک سپرده شود.

قاضی حسین احمد در مدت 22 سال ، چهار مرتبه رهبری حزب جماعت اسلامی پاکستان را به عهده داشت. وی یکی از دانشمندان برجسته اسلامی به شمار می رفت.

رستم شاه مومند سفیر اسبق پاکستان در افغانستان در مورد قاضی حسین احمد در صحبت که با رادیو آزادی داشت گفت: قاضی حسین احمد از جمله سیاستمداران برجسته بوده و نه تنها در پاکستان بلکه در ممالک دیگر نیز شهرت زیاد داشت.
وی افزود: قاضی حسین احمد در زمان جهاد علیه شوروی سابق کمک های مادی و معنوی زیادی با تنظیم های جهادی افغانستان مستقر در پاکستان نموده است:

« وی در زمان جهاد عیله شوروی سابق دخیل بود و با تنظیم های جهادی افغانستان همکاری های مالی و سیاسی داشت و در آن زمان به افغانستان رفت و آمد می نمود، وی خواهان استقرار حکومت اسلامی در افغانستان بود.»

نه تنها مقامات عالی رتبه دولت پاکستان بلکه تمام احزاب سیاسی و مذهبی این کشور مرگ قاضی حسین احمد را یک ضایعه بزرگ خوانده اظهار تاسف نمودند.

قاضی حسین احمد در سال 1970 میلادی برای اولین بار به حیث رهبر حزب جماعت اسلامی در شهر پشاور انتخاب شد و در سال 1986 میلادی عضو مجلس سنای پاکستان شد و برای شش سال به این پست باقی ماند. وی در سال 1992 یکبار دیگر عضو سنا انتخاب گردید ولی بنابر اختلافات با پالیسی های حکومت وقت در سال 1996 از مجلس سنا استعفا نمود.

قاضی حسین احمد در بین سال های 2002 الی 2008 میلادی به حیث رییس ایتلاف احزاب مذهبی بنام «متحده مجلس عمل» نیز ایفای وظیفه نموده است.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG