لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

بسم الله محمدی: افغانستان بسوی جنگ داخلی نخواهد رفت


بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان
بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان
مقام های امنیتی افغان می گویند که پس از سال 2014 میلادی افغانستان به سوی جنگ های داخلی نمی رود.

همزمان با افزایش نگرانی ها از بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشور، مقام های امنیتی افغان از آمادگی های لازم برای گرفتن مسوولیت های امنیتی این کشور اطمینان می دهند.

وزرای دفاع و داخله که به روز شنبه در اجلاس استجوابیه ولسی جرگه فرا خوانده شده بودند، تاکید کردند که نیرو های امنیتی افغان از توانایی های خوب بر خوردار اند.

بسم الله محمد وزیر دفاع گفت که مرحله سوم انتقال مسوولیت های امنیتی به گونه موفقانه به پایان رسید و نیروهای امنیتی افغان آمادگی ها را برای گرفتن مسوولیت مرحله چهارم آغاز کرده اند.

آقای محمدی اطمینان داد که پس از سال 2014 افغانستان با جنگ های داخلی روبرو نخواهد شد:

« دشمن های مردم افغانستان است که تبلیغ می کنند که گویا پس از سال 2014 میلادی خانه جنگی شده و حکومت از هم می پاشد، هیچ چیز از هم نمی پاشد فرزند های افغان در چوکات اردو و پولیس در یازده سال دفاع کرده اند بعد از این هم دفاع می کنند بعد از این هیچ خانه جنگی نخواهد بود تنها تهدید ترویزم خواهد بود که ما در برابر آن می جنگیم.»

اما وزیر دفاع گفت که هنوز هم نیرو های امنیتی افغان با وسایل پیشرفته نظامی هوایی مجهز نشده اند.

به گفته وی گفتگو ها با جامعه جهانی به هدف حل این مشکل ادامه دارد.

آقای محمدی همچنان گفت: طیارات که از سوی امریکا و ناتو برای افغانستان خریداری شده بود، نتیجه درست نداده و قرار است این طیاره ها دوباره مسترد گردد.

مقام های امنیتی افغان در حالی از آماده گی ها برای گرفتن مسوولیت های امنیتی سخن می زنند که چند روز قبل گلبدین حکمتیار با نشر یک نوار ویدیویی گفته است که این کشور پس از سال 2014 به سوی یک جنگ داخلی خواهد رفت.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان افغان به توانایی های نیرو های امنیتی افغان به دیده شک می نگرند.

اما مجتبی پتنگ وزیر امور داخله می گوید: آنان در همکاری با وزارت دفاع افغانستان برای رفع نگرانی ها و تهدیدات پس از سال 2014 برنامه های را آغاز کرده اند.

وزیر داخلهء افغانستان می گوید: بازنگری و آوردن تغییرات دربخش پولیس قبل از سال 2014 را جز از برنامه های کاری آن وزارت خواند:

« بخاطریکه تهدیدات در راه ها و ولسوالی ها مرفوع شده باشد در آینده در تمام ولایات افغانستان یک یک کندک نظم عامه خواهیم داشت تا به مردم کمک نمایم و کندک ترانسپورت هوایی را در پولیس داشته باشیم که هم طیاره های بال ثابت و هم طیاره های هلیکوپتر داشته باشیم که در این مورد یک مقدار توافق با جامعه جهانی و شورای امنیت صورت گرفته و امیدوار هستیم که آن را انکشاف بدهیم.»

وزیر داخله افغانستان همچنان گفت: با تطبیق شدن سه مرحله انتقال مسوولیت های امنیتی، تا حال نیروهای امنیتی در بیست وپنج ولایت مسوولیت تامین امنیت را به عهده گرفته اند.

به اساس معلومات وزارت داخله افغانستان، تا حال 50 هزار نیروی بین المللی افغانستان را ترک گفته و مسوولیت های امنیتی را بدوش افغان ها سپرده اند.
XS
SM
MD
LG