لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان کم شده است


به اساس گزارش موسسه تحقیقاتی نیو امریکن فوندیشن (New American Founfation) حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی علیه تندروان اسلامی در سال 2012 میلادی در پاکستان کم شده اما همین گونه حملات در کشور یمن افزایش یافته است.

نظر به ارقام این موسسه تحقیقاتی امریکایی، تعداد حمله طیاره های بی پیلوت در سال 2012 میلادی در پاکستان جمعاً 46 حمله بوده در حالی که تعداد این حملات در سال 2011 در پاکستان 72 حمله و در سال 2010 میلادی جمعاً 122 حمله می باشد.

اما یمن بر عکس پاکستان، شاهد افزایش حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی بوده است. چنانچه حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی علیه شبکه القاعده و تندروان اسلامی در کشور یمن، از 18 حمله در سال 2011 به 53 حمله در سال 2012 افزایش یافته است.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، استفاده از حمله طیاره های بی پیلوت در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما نسبت به دوره ریاست جمهور بوش افزایش یافت و اکثر این حملات در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی خاصتاً در اطراف میرانشا مرکز وزیرستان شمالی جایی که پایگاه های شبکه القاعده و طالبان پاکستانی و افغان مستقر هستند صورت گرفته است.

موسسه تحقیقاتی نیو امریکن فوندیشن می گوید، در نتیجه این حملات، میان 189 و 308 نفر از شورشیان و حد اقل 7 نفر از افراد ملکی در سال 2012 میلادی در مناطق قبایلی وزیرستان کشته شده اند.

در عین زمان، به اساس ادعای اداره استخبارات افغانستان، بدرالدین حقانی پسر سراج الدین حقانی هم در نتیجه حمله طیاره های بی پیلوت در 21 ماه آگست سالجاری کشته شد. اما منابع دیگر مرگ بدر الدین حقانی را تایید نکرده اند.

به اساس ارقام نیو امریکن فوندیشن، در نتیجه حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در کشور یمن، بین 397 و 539 شورشی کشته شدند. در گزارش نیو امریکن فوندیشن ارقام مربوط به تلفات مردم ملکی داده نشده است.

در گزارش این موسسه تحقیقاتی گفته شده که از ماه جون سال 2004 تا ماه سپتامبر سال 2012 میلادی، بین 2562 تا 3325 نفر توسط حملات طیاره های بی پیلوت در پاکستان کشته شده اند که در جمله آنها 474 تا 881 افراد ملکی نیز شامل اند.
XS
SM
MD
LG