لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

آسترالیا برای افغان های که با ادارات این کشور کار کرده، پناهنده گی می دهد


ستیفن سمیت وزیر دفاع آسترالیا
ستیفن سمیت وزیر دفاع آسترالیا
ستیفن سمیت وزیر دفاع آسترالیا می گوید: افغانان استخدام شده از سوی ادارات حکومتی آسترالیا در افغانستان، اگر در کشور شان به خاطر کار با نیروهای آسترالیایی در خطر قرار داشته باشند، می توانند برای اقامه در آسترالیا درخواست بدهند.

بر اساس گزارش استرلیان اسوشیت پرس، آنانی که در ماموریت افغانستان در عرصه های گوناگون مانند ترجمانی، تجارت، فعالیت های امداد رسانی و پولیس، این کشور را کمک کرده اند، بر اساس برنامه کمک های بشری آسترالیا، تقاضای شان برای اقامه در این کشور مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

این برنامه، مشابه به پلانی آسترالیا پس از خروج نیروهای این کشور از عراق است که بر اساس آن به 550 تا 600 عراقی در آسترالیا، اسکان مجدد داد.

اخیراً، نیوزیلند نیز مانند کانادا و ایالات متحدهء امریکا برنامه اسکان مجدد را برای افغانان که در ماموریت افغانستان این کشورها را کمک کرده بود، دنبال کرد.

ستیفن سمیت وزیر دفاع آسترالیا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:

«آسترالیا در برابر افغانانی که به حیث کارمندان محلی کمک کرده اند، مسوولیت اخلاقی خود می داند تا اگر در آینده پس از خروج نیرو های آسترالیایی و ناتو به خطر مواجه باشند، آنها را کمک کند.»

با حضور نیروهای بین المللی در افغانستان، هزاران افغان در بخش های مختلف به کار استخدام گردیدند و گفته می شود که با خروج نیروهای خارجی از این کشور پس از سال 2014 میلادی این افراد با مشکل بیکاری و تهدید های امنیتی دچار خواهند شد.

وزیر دفاع آسترالیا گفت: مشکل خواهد بود که بگوید چه تعداد درخواست را خواهند پذیرفت. اما اضافه کرد که صدها درخواست را می پذیرند.

به گفتهء وزیر دفاع آسترالیا، در مورد هر یک از این افراد به طور جداگانه تصمیم گرفته می شود.

آسترالیا یکی از متحدین نزدیک ایالات متحده امریکا بوده که در سال 2001 میلادی به ماموریت افغانستان پیوست.

آسترالیا امسال اعلان کرد که نیروهایش را قبل از پلان تعیین شده در آغاز سال 2013 میلادی از افغانستان بیرون می کند.
XS
SM
MD
LG