لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

پنیتا: رییس جمهور کرزی دعوت رییس جمهور اوباما را پذیرفت


وزیر دفاع امریکا می گوید: رییس جمهور کرزی، دعوتنامه همتای امریکایی اشرا برای دیدار مشترک در واشنگتن پذیرفته است.

لیون پنیتا دیشب در یک نشست خبری مشترک با حامد کرزی گفت: این دیدار رییس جمهور افغانستان و بارک اوباما، که در هفته دوم ماه جنوری صورت خواهد گرفت، در باره آینده افغانستان متمرکز خواهد بود.

« امشب من خرسند استم که برای شما بگویم: ایالات متحده امریکا از طریق سفیر ما دعوتنامه رسمی را از سوی رییس جمهور اوباما به رییس جمهور کرزی ارسال کرده تا آنها در هفتهء آغاز هفتم جنوری با هم در واشنگتن ملاقات کنند و دیدگاه مشترک شانرا در باره افغانستان پس از سال 2014 ارایه کنند. »

در این نشست مشترک خبری، رییس جمهور کرزی گفت: در باره تعداد و چگونه گی عساکر امریکایی که قرار است بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بمانند، با اوباما گفتگو خواهد کرد.

آقای کرزی افزود: افغانستان در مورد توافقنامه امنیتی و همچنان تعقیب پیمان ستراتیژیک که با رییس جمهور امریکا امضا کرده، مسایل مهمی را مورد بحث قرار خواهد داد. رییس جمهور افغانستان در این میان از مسایل توقیفگاه ها و زندانیان هم یاد کرد که به گفته او، با لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا هم در باره آن صحبت کرده است.

به گفته حامد کرزی، او میداند که واشنگتن به مصئونیت از قانون افغانستان برای آن عده از عساکر امریکایی که در اینکشور باقی می مانند، اهمیت میدهد اما وی افزود: گفتگو روی این موضوع در مورد نقش نیرو های امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 میلادی، اولویت های خود را دارد.

رییس جمهور کرزی همچنان گفت: باید برای افغان ها تجهیزات داده شود که کشور خود را حفظ کنند. به گفته آقای کرزی، امریکا باید تعهد کند که در بخش های مختلف از افغانستان حمایت می کند.

« این اطمینان که ایالات متحده امریکا از افغانستان حمایت می کند، افغانستان را تجهیز می نماید، برای ما اردوی و قوای هوایی خوب می سازد و این توانایی را افزایش میدهد که افغانستان منافع خود را در منطقه برای حفاظت از خود افغان ها حفظ کرده بتواند، پس از آن من می توانم تا با مردم افغانستان این موضوع را در مورد مصئونیت عساکر امریکایی به ساده گی و با دلایل در میان بگذارم. اما پیش از آن که من این کار را بکنم، باید از این ناحیه توسط ایالات متحده امریکا، برایم اطمینان داده شود. »

در نشست خبری شام دیروز با رییس جمهوری کرزی که پس از دیدار وزیر دفاع امریکا با همتای افغانش بسم الله محمدی صورت گرفت، لیون پنیتا به حمایت دراز مدت ایالات متحده با افغانستان تاکید کرد.

آقای پنیتا افزود: تعداد عساکر امریکایی در سال 2014 در افغانستان کاهش خواهد یافت اما واشنگتن این کشور را تنها رها نمی کند.

به گفته وزیر دفاع امریکا، در آن زمان، افغان ها مسوولیت تامین امنیت کشور شانرا خواهند داشت ایالات متحده در بخش حمایت، آموزش و کمک به آنها حاضر خواهد بود.
XS
SM
MD
LG