لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

ولسی جرگه فیصله کرد تا 11 وزیر استیضاح شوند


وزارت دفاع ملی، اطلاعات و فرهنگ، تجارت و صنایع، وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، معادن و صنایع، وزارت تحصیلات عالی، اقتصاد، وزارت امور داخله، انکشاف شهری، معارف و وزارت انرژی و آب یازده وزارت اند که بودجه انکشافی شان را کمتر از پنجاه درصد به مصرف رسانیده اند.

در نشست روز چهارشنبه ولسی جرگه روی قطعیه سال 1390 بحث صورت گرفت که این قطعیه با اکثریت آرا رد گردید و فیصله صورت گرفت که وزاری مربوط استیضاح گردند.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که ریاست ولسی جرگه را به عهده داشت، نتیجه را چنین اعلام کرد:
« هر آن کسی که می خواهد که این وزرا استیضاح شوند کارت سبز و هر آن کسی که می خواهد آنان استجواب شوند کارت سرخ بلند کنند. به اکثریت آرا تصویب گردید آنان استیضاح خواهند شد. »

گفته می شود که وزارت دفاع ملی 9 درصد، وزارت اطلاعات فرهنگ دوازه درصد، تجارت و صنایع هفده درصد، مبارزه علیه مواد مخدر بیست درصد، معادن و صنایع بیست و شش درصد، تحصیلات عالی سی و پنج درصد، اقتصاد چهل درصد، وزارت امور داخله چهل و چهار درصد، انکشاف شهری چهل و هفت درصد، وزارت معارف چهل و هشت درصد و وزارت انرژی و آب چهل و نو درصد از بودیجه انکشافی شان را به مصرف رسانیده اند.

فیصله استیضاح وزرا پس از آن صورت گرفت که شماری زیاد از اعضای ولسی جرگه از نحوه مصرف بودجهء یازده وزارت به شدت انتقاد کردند. شماری از اعضای این جرگه مسوولان وزارت ها را متهم به بی توجهی در قسمت تطبیق برنامه های انکشافی در کشور نمودند.

در این حال مسوولین وزارت مالیه افغانستان می گویند که این وزارت در وقت و زمان آن ظرف سه روز تخصیص همه وزارت خانه را اجرا نموده است. وحید الله توحیدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این که چرا وزارت خانه ها بودجه های شان را به حد کافی مصرف نکرده اند آنان جوابگو نیستند.

« اینکه دلیل عدم مصرف بودجه این وزارت ها به حد کافی به وزارت مالیه بر بگردد، آن را رد می کنم، اینکه چرا وزارت خانه های محترم به حدکافی بودجه انکشافی شان را به مصرف نرسانیده اند خودشان جوابگو هستند. »

به اساس گزارش ها بودجه انکشافی حکومت در سال گذشته یکصد و یازده میلیارد افغانی اختصاص داده شده بود. در سال های گذشته نیز اکثر وزارت خانه ها و ادارات نه توانستند بودیجه انکشافی شان به حد کافی مصرف کنند.

شماری از مردم می گویند که ظرفیت پایین در ادارات دولتی یکی از دلایل مهم در عدم مصرف بودجه انکشافی خوانده می شود.


سحرلیوال
XS
SM
MD
LG