لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

استاد روی شنکر چشم از جهان پوشید


ستار نوازمشهور هندوستان و جهان استاد روی شنکر(Ravi Shankar)
ستار نوازمشهور هندوستان و جهان استاد روی شنکر(Ravi Shankar)
ستار نوازمشهورهندوستان وجهان استاد روی شنکر(Ravi Shankar) به تاریخ هفتم اپریل سال 1920 میلادی در شهر واراناسی (Varanasi) هند به دنیا آمد. وی از ده سالگی در ترکیب گروهء رقص برادرش اودی شنکر(Uday Shankar) مسافرت های بی شمارهنری را به کشور های اروپا انجام داد.

روی شنکر(Ravi Shankar) در سال 1938 هنر رقص را ترک و به آموختن ستار نزد استاد بابه علاوالدین خان (Allauddin Khan) پرداخت و در سال 1941 با دختر وی آناپورنا دیوی(Annapurna Devi) ازدواج کرد که به بعد ها به جدایی انجامید.
روی شنکر در سال 1944 تحصیلاتش را تمام کرد و به آفرینش و ساختن موسیقی آغاز کرد.

استاد روی شنکر از سال 1949 الی 1956 به حیث موزیک دایرکتر آل هندیا رادیو ایفای وظیفه می کرد.

استاد روی شنکر(Ravi Shankar) در سال 1956 مسافرت های هنری را به اروپا و امریکا آغاز و در سال های 1960 به شهرت جهانی رسید. وی در معرفی موسیقی هندوستان به جهان نقش برازندهء داشت و علاقمندان هنرش از سرتاسر جهان برای آموختن موسیقی کلاسیک هند نزد وی زانو زدند.

بزرگترین موسیقی دانان های جهان به شمول ویلن نواز مشهور یهودی منوهین (Yehudi Menuhin) و جورج اریسن گیتار نواز گروه بیتلز از وی آموختند و پارچه زیبایی را بطور مشترک با وی اجرا کردند. استاد روی شنکر با ساخته ها و کمپوز هایش و نواختن پارچه های بی همتای ستار، ملیون ها علاقمند موسیقی را در سرتاسر جهان کمک کرد تا زیبایی و عظمت موسیقی کلاسیک هند را کشف و لمس کنند. بی جهت نیست که اورا پندت روی شنکر می خوانند.

استاد روی شنکر (Ravi Shankar) از سال 1986 الی 1992 میلادی عضویت مجلس سنای هند را داشت و در سال 1999 عالیترین مدال افتخار ملکی هند بهارت رتنا(Bharat Ratna) را دریافت کرد. وی در سطح بین المللی سه بار حایز جایزه گرامی(Grammy) شد و تا سال های 2000 میلادی یکجا با دخترش انوشکا شنکر کنسرت های را اجرا کرد.
استاد روی شنکر (Ravi Shankar) که به سمبول موسیقی کلاسیک هند در سطح جهان مبدل شده بود و در افغانستان علاقمندان بی شمار داشت، به روز سه شنبه یازدهم دسامبر سال 2012 داعی اجل را لبیک گفت. منموهن سنگ صدراعظم هند استاد روی شنکر، وی را ثروت ملی هندوستان خوانده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG