لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

اسرائیل با اعتراضات کشورهای اروپایی روبرو شده است


صدراعظم اسرائیل بنیمین نتانیاهو قبل از آنکه سفر خود را به آلمان آغاز کند، به نوشته خبرگزاری فرانس پرس به طوفان اعتراضات کشورهای اروپایی روبرو شده است.

حد اقل 5 کشور اروپایی سفرای اسرائیل را در پایتخت های خود احضار نموده تا اعتراضات خود را در مورد برنامه اعمار واحد های مسکونی برای یهودیان در مناطق اشغالی به او ابراز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا مارک تونر دیروز در مورد اعمار خانه های مسکونی یهودیان در کرانه غربی و شرق بیت المقدس اظهار داشت.

« ما این گونه گام ها و اینگونه تصامیم یک جانبه را غیر مثمر می دانیم و این اقدامات برگشت به میز مذاکرات مستقیم را مشکل می سازد. »

وزیر خارجه سویدن کارل بیلت در مجلس پارلمان این کشور بیان کرد که علایم نگران کننده از جانب اسرائیل مشاهده می شود از همه مهمتر در رابطه با اعمار سکونت گاه های غیر قانونی نو در مناطق مربوط به بیت المقدس.

به گفته آقای بیلت سرمنشی سازمان ملل متحد در این رابطه پیام واضح را فرستاده و گفته است اقدام اسرائیل یک ضربه شدید به راه حل دو دولت در منطقه می باشد. او افزود:
« در ستاکهلم وزارت خارجه سفیر اسرائیل را احضار نموده تا در این قضیه موقف خود را واضح بسازد و در لندن و پاریس هم عین قدم برداشته شده است. »

در داخل اسرائیل هم بسیاری از روزنامه ها این اقدامات غرب را جدی گرفته و آنرا هشداری به حکومت اسرائیل می شمارند. بعضی از روزنامه های اسرائیلی حتی می نویسند که شاید کشورهای غربی مخصوصاً اروپائی تحریم ها را علیه اسرائیل اعلان نمایند تا جدیت موضوع را واضح بسازند.

به نوشته این روزنامه ها، حکومت صدر اعظم بنیمین نتانیاهو برای اسرائیل ماجرای دیگری را ایجاد کرده است.

اما وزیر حفظ محیط زیست اسرائیل گیلاد ایردان در پارلمان این کشور گفت که این اقدام علامه نشان دادن قدرت از سوی اسرائیل می باشد.

« چیزی که دولت اسرائیل را از نگاه ستراتیژیک قوی می سازد، سخنرانی ها و صحبت کردن با این و آن رسانه نمی باشد. چیزی که اسرائیل را قوی می سازد داشتن مساکن یهودیان در جودیه و سماریه در کرانه غربی می باشد و داشتن یک اردوی قدرتمند که از این مناطق در مقابل حملات حماس و تروریستان دفاع کند. »

اسرائیل اعلان کرده است که 3 هزار واحد مسکونی دیگر برای یهودیان در شرق بیت المقدس و کرانه غربی اعمار می کند و با وصف اعتراضات کشورهای غربی صدر اعظم این کشور اظهار داشت که در این تصمیم کدام تغییری بار نخواهد آمد.
XS
SM
MD
LG