لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

«اظهارات اخیر رحمن ملک تعرض آشکار پاکستان را نشان می دهد»


رحمن ملک وزیر داخله پاکستان
رحمن ملک وزیر داخله پاکستان
رحمن ملک وزیر داخله پاکستان گفته است که عملیات پنهانی را علیه مولوی فضل الله و فقیر الله دو تن از چهر های برجسته تحریک طالبان پاکستانی به راه خواهند انداخت.

اظهارات تازه یی این مقام ارشد امنیتی پاکستان واکنش های را در داخل افغانستان به همراه شده است. تعدادی از کارشناسان نظامی افغان این گونه حرف ها را تعرض آشکار پاکستان بر تمامیت ارضی این کشور تلقی کرده، می گویند که پاکستان با بیان این موضوع اهدافی را دنبال می کند.

جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« همه می دانند که اصلاً نه مولوی فضل الله و نه هم فقیر الله در این کشور حضور دارد، تمام شان در پاکستان به سر می برند. مگر این اهداف پاکستان است و یا پلان های تعرضی و تهاجمی پاکستان است، احضارات آتش را انجام داد توسط سلاح ثقیله خود و به تعقیب آن تعرض پیاده اش است به خاک افغانستان. »

به اساس گزارش ها رحمن ملک وزیر داخله پاکستان که در یک اجتماع در آن کشور صحبت می کرد گفته است که اگر کدام پاکستانی در آینده در حمله از خاک افغانستان کشته شود، عملیات پنهانی را علیه تروریست های مخفی شده در افغانستان راه اندازی خواهند کرد. آقای ملک اشاره به مولوی فضل الله و فقیر الله دو تن از قوماندانان تحریک طالبان پاکستان کرده که بنابر ادعای آن کشور، در افغانستان مخفی شده اند.

برخی دیگر از آگاهان مسایل نظامی در افغانستان می گویند که پاکستان هنوز هم از سیاست دوگانه در برابر این کشور دست بردار نشده و دور از تصور نیست که پاکستان زیر نام عملیات پنهانی، سلاح و مهمات را به مخالفین مسلح انتقال بدهد.

جنرال امر الله امان یکی از این کارشناسان اقدام پاکستان در زمینه به راه انداختن عملیات پنهانی در افغانستان را خلاف قوانین بین المللی می خواند.

وی به ادامه افزود:
« حکومت افغانستان این موضوع را به درستی به منابع مربوطه برساند و هم چنان داخل مذاکره با پاکستان شود که به این عمل دست نزند و اگر به این اقدام متوسل می شود تجاوز آشکار و علنی است. »

از سوی دیگر شماری از وکلای ولسی جرگه نیز در ارتباط به این اظهارات وزیر داخله پاکستان عکس العمل نشان داده اند. خالد پشتون نماینده مردم قندهار در ولسی جرگه می گوید، هر دو کشور باید از طریق گفتگو و مذاکره راه های را برای از میان برداشتن مشکلات جستجو کنند.

« به نظر من اظهارات شان به جا نیست و هیچ کشوری و افغانستان هم تا جای که می دانم تا اندازه یی فهمیده این قسم اظهارات را نه تایید می کند و نه هم همرایشان قراردادی را در این راستا امضا خواهد کرد و نه شورا در این مورد بی طرف خواهد ماند. باید بین هم بی اندیشند و این مسایل اند که باید با هم مطرح کنند، راه های دیگر هم وجود دارند که از این کار ها جلوگیری به عمل آید. »

نهاد های امنیتی افغانستان قبلاً ادعای پاکستان را در خصوص حضور مولوی فضل الله و برخی دیگر از اعضای تحریک طالبان پاکستان در خاک این کشور رد کرده بودند. اما سخنگویان نهاد های امنیتی افغانستان از ابراز نظر در مورد اظهارات وزیر داخله پاکستان در زمینه راه اندازی عملیات پنهانی بر ضد این افراد در افغانستان خود داری کرده اند.

به اساس توافق که در جریان سفر هیات شورای عالی صلح میان این هیات و مقام های پاکستانی صورت گرفته است، به سخنگویان حکومت افغانستان هدایت داده شده است که به هدف خدشه دار نشدن روابط کابل و اسلام آباد نباید در ارتباط به پاکستان پاکستان تبصره کنند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG