لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

امریکا برای سه هدف، باید حضور دوامدار در افغانستان داشته باشد


لیون پنیتا وزیر فاع امریکا بروز پنجشنبه گفت، شبکه القاعده هنوز هم تلاش دارد افغانستان را مورد حمله قرار بدهد، اما مبارزه علیه این گروپ، محور ماموریت امریکا در سال های آینده خواهد بود. این اظهارات وزیر دفاع در زمانی صورت می گیرد که ایالات متحده امریکا فکر می کند چه تعداد از نیروهای نظامی این کشور بعد از ختم سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بمانند.

بنوشته آژانس خبری رویترز، در حال حاضر حدود 66000 عسکر امریکایی در افغانستان حضور دارند، اما بعد از سال 2014، شاید کمتر از 10000 عسکر در افغانستان باقی بمانند. قرار است رییس جمهور اوباما در چند هفته دیگر راجع به تعداد عساکری که بعد از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند تصمیم بگیرد.

پنیتا در وزارت دفاع امریکا به خبر نگاران گفت، هرچند که بالای شبکه القاعده در افغانستان ما واضحاً ضربات شدیدی وارد کرده ایم، اما حقیقت اینست که آنها هنوز وجود دارند و معلومات استخباراتی نیز نشان میدهد که آنها در جستجوی یک نوع قابلیت هستند تا بتوانند بار دیگر به افغانستان برگردند.

یک مقام وزارت دفاع امریکا که از گفتن نامش خود داری نموده به آژانس خبری رویترز گفته است، هنوز هم حدود یکصد نفر از عناصر شبکه القاعده در افغانستان وجود دارند. وزیر دفاع امریکا در جریان اظهاراتش راجع به ماموریت ضد تروریزم نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 میلادی، از متحدین شبکه القاعده و شورشیان طالب که علیه نیروهای امریکایی می جنگند ذکری نکرد.

اما جفری درسلر (Jeffrey Dressler) یک متخصص امور افغانستان در موسسه مطالعات امور جنگ در واشنگتن می گوید، تنها توجه را به شبکه القاعده معطوف ساختن و متحدین این شبکه را نا دیده گرفتن خطر بزرگی در پی دارد. بگفته درسلر، اشتباه است اگر خطر را اندک یا محدود تعریف کنیم.

پنیتا وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آنکشور گفت، بعد از سال 2014 میلادی، ایالات متحده امریکا برای بر آوردن سه هدف، باید حضور دوامدار در افغانستان داشته باشد: از بین بردن تروریزم و مانع برگشت القاعده به افغانستان، تربیه نیروهای امنیتی افغانستان و تهیه حمایت برای نیروهای امریکایی.

وزیر دفاع امریکا نگفت، چه تعداد عسکر امریکایی برای تطبیق این اهداف ضرورت است و برای چه مدت. اما گفت، اندازه یا تعداد نیروهای ضد تروریزم تحت بحث قرار دارد.
XS
SM
MD
LG