لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

تاثیرات کناره گیری گراسمن بالای پروسه صلح افغانستان!


به باور برخی از کارشناسان مسایل سیاسی کناره گیری مارک گراسمن از سمت اش ممکن تلاش های صلح را در افغانستان سرعت ببخشد و گمان می رود که پروسه قطر دوباره آغاز گردد. رسانه های غربی گزارش داده اند که نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در ماه آینده میلادی از سمت اش کنار می رود.

وحید مژده یکی از آگاهان سیاسی به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آقای گراسمن برای تلاش های صلح در افغانستان نقش مثبت نداشته و شاید فردی که جاگزین وی می شود به این مسایل توجه جدی نماید.

« اینکه بالای پروسه صلح و مساله قطر چی تاثیر خواهد داشت بدون تردید این تغییر می تواند تاثیر گذار باشد، بخاطر اینکه آقای گراسمن از زمانی که در این سمت وظیفه اجرا می کرد، ما شاهد کدام تغییر و تحول مذاکرات میان طالبان و امریکا نبودیم، بنابر این خوشبینی ها بیشتر می شود که شاید فردی که جاگزین وی می شود بیشتر از آقای گراسمن بتواند در این رابطه تلاش نماید. »

آقای مژده، پروسه قطر را برای کامیابی تلاش های صلح در افغانستان مهم دانسته تاکید کرد که حکومت افغانستان و امریکا باید به این مساله توجه جدی نماید. به اساس گفته های وی، بخاطر گفتگو ها و مصالحه با طالبان ایجاد یک دفتر در قطر برای آنها ضروری می باشد.

در عین حال سید اکبر آغا یکتن از قوماندانان پیشین طالبان با تایید اظهارات آقای مژده، می گوید، مارک گراسمن نماینده خاص امریکا برای افغانستان برای پروسه صلح در افغانستان علاقمندی خاص نداشت. وی همچنان تاکید می نماید که برکناری آقای گراسمن از سمت اش بالای پروسه صلح در افغانستان کدام تاثیر بجا نمی گذارد.

« ما زمانی گفته می توانیم که برکناری وی تاثیر مثبت یا منفی دارد که آقای گراسمن در پروسه صلح کدام کاری کرده باشد، آقای گراسمن در پروسه صلح هیچ کاری نکرده است و هیچ نقش مثبت هم ندارد، وی نه بالای پاکستان در این بخش کدام فشار وارد کرد و نه هم به افغانستان کدام کاری کرده است، پس برکناری وی کدام تاثیر مثبت یا منفی ندارد. »

در همین حال برخی از کارشناسان افغان به این باور اند که بارک اوباما رییس جمهور امریکا در دور دوم کاری اش که به تازگی ها آغاز کرده ممکن یک سلسله تغیرات به میان آورد.

آقای مژده به برکناری آقای گراسمن اشاره نموده گفت که با برکناری وی قبل از سال 2014 میلادی در پروسه صلح افغانستان پیشرفت های زیادی صورت خواهد گرفت. به اساس گزارش ها، گفته می شود که معاون مارک گراسمن به حیث نمایند خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان گماشته می شود.

کارشناسان افغان و مردم عام بر برکناری آقای گراسمن ابراز خوشبینی کرده می گویند، فردی که عوض وی گماشته می شود شاید بر مسایل صلح در افغانستان توجه بیشتر نماید.
XS
SM
MD
LG