لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

تحلیلگران سیاسی: پیشنهاد تاسیس دارالافتاء انگیزه سیاسی دارد


شورای علمای افغانستان بروز جمعه تاسیس یک دارالافتاء را به رییس جمهور کرزی پیشنهاد نمود که صلاحیت اجراییوی داشته باشد و فتوای آن از طرف ارگان های قضایی و عدلی افغانستان باید مورد تطبیق قرار بگیرد. اما یک تعداد از تحلیلگران سیاسی به این باورند که پیشنهاد تاسیس دارالافتاء انگیزه سیاسی دارد.

ودیر صافی استاد حقوق پوهنتون کابل می گوید:
« این پیشنهاد به مشوره رییس جمهور کرزی صورت گرفته و در عقب آن اهداف سیاسی نهفته است. آنها می خواهند بعد از خروج نیروهای خارجی ازین دارالافتاء برای عملکرد ها و اجراات شان دست آویز مذهبی داشته باشند تا هر نوع نظر مخالف را در مورد دموکراسی، آزادی بیان و سایر آزادی های دموکراتیک که مخالف نظر دولت باشد خاموش بسازند. »

اما شورای علمای افغانستان اصرار دارد که در کشورهای اسلامی مانند افغانستان، تاسیس دارالافتاء یک کار ضروری است و با تاسیس آن می توان جلو مداخلات کشورهای خارجی را گرفت. عبدالرحیم شاه آغا رییس شورای علمای ولایت پروان و شخصی که در جمله سایر کسان، این پیشنهاد را به شخص رییس جمهور کرزی ارایه نمودند می گوید، تاسیس چنین یک مرکز تحقیقاتی که تحت تاثیر دولت نباشد ضروری می باشد.

در جریان اینکه شورای علما پیشنهاد تاسیس دارالافتاء را به حامد کرزی نمود، مولوی قیام الدین کشاف رییس این شورا گفت، دارالافتاء باید صلاحیت اجراییوی داشته باشد، در غیر آن تاسیس آن ضرور نمی باشد. مولوی کشاف افزود، زمانی که د ارالافتاء فتوا صادر می نماید، باید از طرف ارگان های قضایی، عدلی و پولیس فوراً مورد تطبیق قرار بگیرد. هر گاه چنین نباشد من صد در صد مخالف تاسیس آن هستم.

یک تعداد از اعضای ولسی جرگه افغانستان با تاسیس دارالافتاء جدا از تشکیلات ستره محکمه و بحیث یک ارگان مستقل قضایی مخالفت کرده اند.

اعضای ولسی جرگه می گویند، در افغانستان ارگان های قضایی وعدلی وجود دارد که می توانند در هر مساله فتواء صادر کنند. علاوتاً در قانون اساسی افغانستان موضوع تاسیس دارالافتاء ذکر نشده است.

اما در یک تعداد از کشورهای اسلامی، از جمله در کشورهای مصر و عربستان سعودی در پهلوی محاکم، نهاد هایی بنام دارالافتاء و دعوه والارشاد که امور دارالافتاء را پیش می برد وجود دارد. داکتر ودیر صافی استاد پوهنځی حقوق پوهنتون کابل می گوید، اعضای دارالافتاء باید دارای تحصیلات عالی باشند و در کشورهای عربی، اعضای دارالافتاء هم فارغ التحصیل پوهنتونها می باشند.

یک تعداد از آگاهان امور سیاسی افغان به این باورند که حکومت ها از دارالافتاء به نفع خود استفاده سیاسی کرده اند چنانچه مثال های آن در طول تاریخ به تکرار دیده شده است.
XS
SM
MD
LG