لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

کهر: پاکستان برای پروسه صلح افغانستان گام های دیگر نیز بر می دارد


وزیر امور خارجه پاکستان می گوید، اسلام آباد در پروسهء صلح افغانستان که تازه آغاز شده، کمک می کند.

حنا ربانی کهر در مصاحبهء با خبرگزاری رویترز در اسلام آباد همچنان گفت که در حال حاضر پاکستان نسبت به هر موضوع دیگر بیشتر از کابل سخن می گوید.

زیرا به گفتهء وی بی ثباتی در افغانستان امکان دارد به پاکستان نیز سرایت کند و طالبان پاکستانی را تشویق کند تا دامنهء نا امنی در این کشور را وسعت بخشند.

« ما تا حال به روابط خود با افغانستان به چشم احترام می نگریم. من این موضوع را به حیث وزیر خارجه بارها تکرار کرده ام، صدراعظم ما نیز این موضوع را بیان کرده است و رییس جمهور همچنان گفته است که برای ما نسبت به هر پایتخت در جهان، کابل خیلی اهمیت دارد. »

پاکستان حدود دوهفته قبل، بر اساس تقاضای شورای عالی صلح افغانستان، تعدادی زندانیان رده متوسط طالبان را از زندان های این کشور رها کرد تا گفتگو های صلح میان حکومت کابل و طالبان به پیش برود.

خانم ربانی کهر می گوید، اسلام آباد در پروسه گفتگوهای صلح افغانستان گام های دیگر را نیز بر می دارد. اما او در این مورد توضیحاتی بیشتر نه داد و این موضوع را هم نگفت که زندانیان رده بلند طالب مانند ملا برادر را از زندان رها می کند و یا نه؟

مقامات افغان به این باور اند که رهبران طالبان مانند ملابرادر می تواند شماری از طالبان را به پروسه صلح وادار سازند.

اما وزیر خارجه پاکستان گفتگو های صلح افغانستان را برای کشورش خیلی مهم دانسته گفت:
« موضوع آشتی و مصالحه در افغانستان خیلی اهمیت دارد. زیرا این پروسه باعث تامین ثبات در افغانستان می شود و این موضوع بر آینده افغانستان تاثیر دارد. ما به هیچ وجه آن را بی ارزش نمی دانیم. بناً این موضوع خیلی اهمیت دارد که از چند ماه گذشته و یا شاید هم چند سال گذشته می آموزیم که به عوض این چنین گفتگو ها باید عملاً چیز های را بدست آوریم. »

کابل و واشنگتن بر اسلام آباد شک داشته، اداره استخبارات پاکستان را متهم می کنند که با طالبان کمک می کند.

اما اسلام آباد این اتهامات را رد می کند.

خانم ربانی کهر می گوید، روابط پاکستان و امریکا در عرصه نظامی و استخباراتی از یک سال به این سو که در پایین ترین سطح آن قرارداشت، رو به بهبود است و با کابل روی مسایلی گفتگو جریان دارد که چگونه در عرصه نظامی همکاری های شان را افزایش دهند.
XS
SM
MD
LG