لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

«در سند امنیتی با امریکا به منافع افغانستان بیشتر توجه شود»


محمد یونس فکور یکتن از آگاهان امور سیاسی
محمد یونس فکور یکتن از آگاهان امور سیاسی
کارشناسان امور سیاسی اظهارات روز گذشته رییس جمهور کرزی را تایید کرده پیشنهاد می نمایند که در گفتگوهای سند امنیتی با امریکا باید به منافع افغانستان توجه بیشتر صورت گیرد.

محمد یونس فکور یکتن از آگاهان امور سیاسی به روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان بخاطر منفعت امریکا در منطقه نباید مانع ایجاد کند زیرا منافع امریکا برای افغانستان نیز موثر است.

« بر منافع عمومی و منطقوی امریکا و دنیای غرب منافع افغانستان هم نهفته است و مزاحمت ایجاد نکنید که قوت های بین المللی در منطقه برای امن و علیه تروریزم و قاچاق مواد مخدر و کنترول حکومت های سرکش چی می کند، که آقای کرزی دیروز با نرمش به این چیز ها اشاره کرد اگر این را در عمل پیاده کند و حکومت خود را تقویه کند، من فکر می کنم انتقال 2014 کمی اطمینانی می شود. »

رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در کنفرانس صنایع ملی گفت که گفتگو ها در خصوص سند امنیتی با واشنگتن به شدت جریان دارد و افغانستان بخاطر منافع ملی خود یک گام هم عقب نمی گذارد. رییس جمهور کرزی همچنان گفت، امریکا باید در تقویت نیروهای افغان و بخش های اقتصادی با افغانستان همکاری نماید.

« ما همرای امریکای ها و غربی ها هم یک معامله می کردیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب، که هم منفعت ما را آنها قبول کنند و هم ما، جای که آنها بسیار حساس هستند دست نزنیم اما منفعت خود را از آنها صد در صد بخواهیم بند های ما را بسازند و کمک نمایند، پروژه های بزرگ اقتصادی ما را کمک نمایند اردوی ملی ما را تقویه کنند، مجهز به طیاره و اسلحه و ضروری نماید، پولیس و استخبارات ما را تقویه نمایند، بقیه آنها که در منطقه هر چی می کند ما کار نداریم. »

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که برخی از کشور های همسایه با امضاء موافقت نامه امنیتی افغانستان و ایالات متحده امریکا مخالفت کرده اند.

در همین حال عبدالرشید وزیری مشاور مرکز مطالعات منطقه یی اکادمی علوم می گوید، امریکا قبل از افغانستان در بعضی از کشور های منطقه نیز پایگاه دایمی دارد. وی همچنان تاکید کرد که در صورت ضرورت امریکا می تواند، از کشور های دیگر همسایه های افغانستان را تهدید نماید.

« اینکه امریکا در منطقه چی می کند از افغانستان استفاده نمی کند بلکه بسیار راه های دیگر هم وجود دارد، امریکا یک کشور قدرتمند است در شماری زیادی از کشور ها پایگاه دایمی دارد، در بحر هند، جنوبشرق آسیا و حتا در اروپا نیز حضور نظامی دارد، اما این بدان معنا نیست که اگر امریکا در افغانستان حضور نظامی داشته باشد به کشور های دیگر را با تهدید مواجه می سازد. »

بحث ها در مورد سند امنیتی میان افغانستان و امریکا حضور نیروهای امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان و چگونی حمایت نیروهای افغان موارد مهم این سند را تشکیل میدهد. با آنکه تا کنون در مورد پیشرفت های این مساله جزییات ارایه نگردیده است اما گفته می شود مصونیت قضایی سربازان امریکایی از جمله مسایل جنجال برانگیز این سند می باشد.
XS
SM
MD
LG