لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

«استخبارات کشور های منطقه در افزایش ناامنی ها در شرق افغانستان دست دارند»


شماری از آگاهان سیاسی می گویند، عامل اساسی افزایش نا امنی ها در شرق کشور مداخلهء استخبارات کشور های منطقه و همسایه است.

به باور شماری از آگاهان مسایل سیاسی و امنیتی، برخی از حلقات استخباراتی کشور های همسایه و منطقه تلاش دارند تا امنیت را در ولایات شرقی افغانستان با چالش روبرو کنند.

آنان می گویند که شماری از حلقات استخباراتی منطقه تلاش دارند تا به مراسم مذهبی در افغانستان رنگ سیاسی بخشیده و از آن نفع بردارند.

محمد اسحاق اتمر یکی از این آگاهان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که برعلاوه حلقات استخباراتی ایران و پاکستان شماری از حلقات مذهبی عربستان سعودی نیز در تلاش این اند تا در افغانستان مشکلات ایجاد کنند:

« این مسایل ناشی از رقابت های منطقه یی بخصوص از عربستان و ایرانی ها در منطقه است. همچنان برخی از گروپ های افراطی که در پاکستان هستند این حرکت ها را دامن زده و آن را شعله ور می سازند.
شما در جریان هستید که مذاکرات صلح میان افغان ها در جریان است و به پیش می رود و آنها می خواهند این مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده و آن را سپوتاژ کنند.»


به اساس گزارش ها، به تازه گی در ولایت های ننگرهار و لغمان رویداد های امنیتی افزایش یافته اند و همچنان محصلین پوهنتون ننگرهار دست به مظاهره زدند.

به نقل از شماری از رسانه ها در کابل، در این مظاهره شماری از محصلین معترض بیرق سفید طالبان را و بیرق سبز حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و بیرق سیاه را بلند کرده بودند و بر ضد امریکا و اسراییل شعار می دادند.

به باور جنرال عبدالواحد طاقت یکی دیگر از آگاهان مسایل امنیتی مساله انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان نیز می تواند یکی از عوامل ایجاد برخی از رویداد های امنیتی در ولایات شرقی کشور بحساب بیاید.

اما وی نیز دست داشتن حلقات استخباراتی منطقه را در نا امنی های افغانستان بعید نمی داند:

«حلقات ایران و پاکستان و شماری از کشور های دیگر در این مساله دخیل استند اما امنیت ملی ما در این مورد هیچ اقدام نکرده است ما باید اول کشور را از جواسیس خارجی پاک بسازیم.»

در این حال وزارت داخله افغانستان با آن که موجودیت حوادث امنیتی در ولایت های ننگرهار، لغمان و سایر ولایات شرقی را می پذیرد، اما می گوید که این مساله قابل نگرانی نیست.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت می گوید که وضعیت امنیتی در این ولایات قابل اطمینان است و هر حرکت و جنبش در این مناطق از سوی نیروهای امنیتی به گونه جدی تحت نظارت قرار دارند:

« ما بیشترین سرمایه گذاری و تمرکز را امسال برای با ثبات سازی ولایات شرقی اختصاص داده ایم و حضور نیرومند قوت های امنیتی افغانستان در ساحات شرقی زمینه را برای ثبات آماده ساخته است، از لحاظ حضور ما در یک وضعیت خوب قرار داریم و نیروهای ما بالای اوضاع تسلط کامل دارند.»

آقای صدیقی بلند شدن بیرق های سفید و سبز را از سوی محصلین معترض در ننگرهار نپذیرفت و گزارش ها در این مورد را بی اساس خواند.

ولایت های شرقی افغانستان به خصوص کنر، نورستان و ننگرهار با پاکستان سرحد مشترک دارند و به عقیده شماری از آگاهان مخالفین مسلح پس از حمله بر نیروهای امنیتی افغان به آسانی به آن سوی مرز فرار می کنند.

سحر لیوال
XS
SM
MD
LG