لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

«انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار خواهد شد»


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار خواهد شد و حکومت افغانستان در این زمینه متعهد است. رییس جمهور کرزی افرادی را که قصد نامزد شدن در انتخابات آیندهء ریاست جمهوری را دارند، تشویق کرد تا برای به دست آوردن آرای مردم تلاش بیشتر کنند.

آقای کرزی که به روز سه شنبه در مراسم گشایش کنفرانس و نمایشگاه صنایع ملی در کابل صحبت می کرد تاکید نمود که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معیین آن راه اندازی خواهد شد. آقای کرزی همچنان گفت که حکومت آیندهء افغانستان خدمات بهتر را نسبت به حکومت وی انجام خواهد داد.

« انتخابات افغانستان برای ریاست جمهوری و بعداً برای شورای افغانستان، به وقت و به خوبی انجام خواهد شد. مبارزات انتخاباتی آغاز شده و برخی افراد هم برای نامزدی آماده گی شان را اعلام کردند. ما همهء شان را تشویق می کنیم که مبارزه کنند، به تمام افغانستان رفته و آرای مردم را به دست بیآورند. حکومت جدید و رییس جمهور جدید میآید، انشاالله از حکومت فعلی کرده خدمات خوبی را انجام خواهد داد. »

رییس جمهور افغانستان همچنان به افغانها اطمینان داد که پس از سال 2014 میلادی وضعیت کشور به وخامت نخواهد گرایید و نباید در زمینه نگران باشند. آقای کرزی نگرانی ها و تبلیغات رسانه های غربی را در این زمینه بیجا خواند و گفت که افغانستان در مسیر درست و به سوی پیشرفت و ترقی در حرکت است.

از سوی دیگر رییس جمهور کرزی در رابطه به تفاهمنامهء امنیتی میان افغانستان و امریکا گفت که مذاکرات در این خصوص ادامه دارند. آقای کرزی تاکید کرد که برای به دست آوردن منفعت بیشتر برای افغانستان در این تفاهمنامه تلاش جدی صورت می گیرد.

« پس به اطمینان کامل با امریکایی ها و غربی ها یک معاملهء می کنیم که نه سیخ بسوزد و نه هم کباب که منافع هر دو طرف تامین گردد. بند ها و پروژه های بزرگ اقتصادی ما را کمک کنند و نیروهای امنیتی ما را تقویت و مجهز با تمام وسایل عصری کنند. باقی در منطقه هرچیزی که می کنند ما کاری نداریم. »

به گفتهء مقام های افغان گفتگوها برای نهایی ساختن تفاهمنامهء امنیتی میان افغانستان و امریکا حدود یک سال را در برخواهد گرفت.

اظهارات رییس جمهور افغانستان در مورد این تفاهمنامه در حالی ابراز می گردند که گفته می شود، پس از سال 2014 میلادی 10000 سرباز امریکایی در این کشور باقی خواهند ماند تا نیروهای امنیتی افغان را در مبارزه با تروریزم همکاری کنند.

مقام های امریکایی گفته اند که باقیماندن سربازان آنان در افغانستان پس از سال 2014 میلادی بستگی به خواست حکومت این کشور دارد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG