لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

«حکومت افغانستان باید بصورت فوری اعدام ها را متوقف سازد»


اتحادیه اروپا و سازمان های حقوق بشر روز چهارشنبه اعدام هشت تن از مجرمین را در زندان پلچرخی محکوم کردند.

رییس جمهور کرزی بعد از احکام محاکم ثلاثه اعدام 16 مجرم را توشیح کرده است. هشت مجرم که به جرم های قتل، ربودن انسان ها و تجاوز جنسی محکوم بودند روز سه شنبه به دار آویخته شدند.

سازمان حقوق بشر هیومن رایتس واچ می گوید، حکومت افغانستان باید بصورت فوری اعدام ها را متوقف بسازد.

به نوشته امنستی انترنیشنل در حدود 200 نفر در لست اعدام ها در افغانستان جا داده شده اند. به گفته پالی ترسکات معاون اداره آسیا - پاسیفیک در سازمان امنستی انترنیشنل از جزای مرگ باید هیچگاه برای بدست آوردن محبوبیت سیاسی استفاده نشود.

اتحادیه اروپا از حکومت افغانستان خواسته است همچون گام اول برای از بین بردن کامل جزای مرگ در این کشور، اعدام های فعلی در افغانستان باید متوقف شود.

سازمان های حقوق بشر می گویند، آنها در مورد تامین عدالت در سیستم قضایی افغانستان اعتماد ندارند و از همین سبب اعدام ها نگرانی آنها را بیشتر ساخته است.

طالبان در یک اعلامیه خود ادعا کرده اند که حکومت رییس جمهور کرزی یک تعداد از طرفداران این گروه را نیز به حیث مجرم در لست اعدام ها جا داده است.

در اعلامیه طالبان ادعا می شود که اسرای طالبان مجرم جنایی نیستند بلکه اسرای جنگی می باشند و باید طبق قوانین بین المللی در رابطه با اسرای جنگی با آنها برخورد شود.

اما معاون لوی څارنوالی افغانستان رحمت الله نظری این ادعای طالبان را رد می کند. آقای نظری به این باور است که در گروه بعدی کسانی که اعدام می شوند هم هیچ طالبی شامل نیست.

در حالی که سازمان های حقوق بشر بین المللی به اعدام مجرمین مخالفت نشان داده و آنرا با معیارهای بشری مغایر می دانند، اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغان نظر دیگر دارد. رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شمس احمدزی می گوید:

« جزای اعدام سه مرحله ندارد بلکه چهار مرحله دارد. بعد از آنکه محاکم ثلاثه افغانستان در این مورد حکم صادر می کنند، جزای اعدام آنوقت اجرا می شود که طبق قانون اساسی افغانستان رییس جمهور بر آن امضا بگذارد. در چنین حالت که فیصله ها به معیار های عادلانه صادر شده باشند، این فیصله ها می توانند در جامعه عدالت را تامین کنند و در آنصورت کمیسیون حقوق بشر افغانستان از آن حمایت می کند. »

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 2007 تا حال سه قطعنامه پیهم را در مود متوقف ساختن جزای مرگ با اکثریت تصدیق کرده است.

امنستی انترنیشنل بدون در نظر داشت اینکه جرم چه هست، با جزای مرگ مخالف می باشد و می گوید، جزای مرگ حق زندگی را که در اعلامیه جهانی حقوق بشر تامین شده است، پامال می کند.
XS
SM
MD
LG