لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

مشرانو جرگه طرح قانون تشکیل و صلاحیت های کمسیون انتخابات را تصویب کرد


برخی از اعضای مشرانو جرگهء افغانستان
برخی از اعضای مشرانو جرگهء افغانستان
مشرانو جرگهء افغانستان پس از چند روز بحث، طرح قانون تشکیل و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را تصویب کرد.

مشرانو جرگه پس از بحث های گسترده مسوده قانون تشکیل صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را تصویب کرد.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه به روز سه شنبه در جلسهء عمومی این جرگه اعلام کرد که آنها در این مسوده بعضی تغییرات را آورده اند.

آقای مسلمیار تصویب این طرح را چنین اعلام کرد:

« خارجی ها را کمسیون ما رد کرده است، کسانیکه آنها را رد می نمایند کارت سبز و کسانیکه تایید می نمایند موجودیت خارجی ها را کارت سرخ بلند نمایند، خارجی ها را بیرون کردیم، استقلال خود را گرفتیم.»

مشرانو جرگه در چوکات قانون این را هم تایید کرد که اعضای کمسیون انتخابات به شمول سه خانم، 9 تن باشند و برای مدت شش سال مشروعیت نیز داشته باشند.

آنها این مساله را نیز تصویب کردند که کمسیون سمع شکایات انتخاباتی پنج عضو داشته باشد و آن افراد باید از سوی رییس جمهور تعیین شوند.

مشرانو جرگه کمسیون سمع شکایات انتخاباتی را نیز تصویب کرد.

ولسی جرگهء افغانستان قبلاً طرح قانون تشکیل و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را تصویب کرده است، اما در این زمینه اختلاف نظر میان ولسی جرگه و مشرانو جرگه وجود دارد.

ولسی جرگه حضور دو خارجی را در کمسیون سمع شکایات انتخاباتی پذیرفته است و همچنان کمیته گزینش اعضای کمسیون مستقل انتخابات و اعضای کمسیون سمع شکایات انتخاباتی را جهت انتخاب به رییس جمهور معرفی می نماید.

با وجود این مخالفت ها، سرنوشت قانون انتخابات چی خواهد شد در این مورد عبدالستار سعادت یک تن از کارشناسان مسایل حقوقی در صحبت با رادیو آزادی چنین می گوید:

« این مساله رفت به سوی تطبیق ماده صدم قانون اساسی، یعنی هیات مختلط باید تشکیل شود، مهم ترین مسایل که آنها روی آن بحث خواهند کرد حضور دو خارجی در کمسیون شکایات انتخاباتی به حیث عضو، مشرانو جرگه کمیته گزینش را نیز حذف کرده یعنی دست رییس جمهور را مانند گذشته باز مانده اند، من فکر می کنم که این مسایل اختلافی در کمیته هیات مختلط هم حل نخواهد شد و این دوباره به ولسی جرگه برود که به دو ثلث آن را تصویب نمایند اگر به دو ثلث هم تصویب شود، به نظر من مورد تایید رییس جمهور قرار نمی گیرد و مسیر تقنینی را که این قانون باید بپیماید در نهایت به بن بست مواجه می شود.»

قبل از این، ولسی جرگه گفته بود که اعضای کمسیون مستقل انتخابات و کمسیون سمع شکایات انتخاباتی از سوی کمیته گزینش به رییس جمهور کرزی جهت انتخاب معرفی می گردد اما مشرانو جرگه می گوید که رییس جمهور کرزی در گزینش این اعضا دست باز دارد و به ایجاد این کمیته نیاز نیست.

در همین حال کمسیون مستقل انتخابات می گوید: اگر حکومت افغانستان طرح جدید کمسیون انتخابات را تصویب نکند آنها به اساس قانون نافذه قبلی انتخابات را برگزار می نمایند.
XS
SM
MD
LG