لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

برخورد نا مناسب کارمندان صحی در شفاخانه های دولتی و خصوصی افغانستان


وزارت صحت عامهء افغانستان می گوید: برخورد نا مناسب کارمندان صحی در شفاخانه های دولتی و خصوصی سبب نارضایتی مردم شده است.

مسوولان وزارت صحت عامهء افغانستان از کارمندان صحی شفاخانه های دولتی و خصوصی می خواهند تا با مریضان از برخورد مناسب کار بگیرند.

داکتر ناجیه طارق معین وزارت صحت عامه که در کنفرانس اخلاق طبابت در شفاخانه سردار محمد داود خان صحبت می کرد، گفت که عدم رعایت اخلاق طبابت سبب پایین آمدن کیفیت عرضه خدمات صحی می گردد.

وی تایید کرد که در شفاخانه های دولتی و خصوصی مشکلات در قسمت برخورد پرسونل طبی با مریضان وجود دارد:

« هرگاه یک کارمند صحی دانش مسلکی خوب داشته باشد ولی برخورد مناسب نداشته باشد این کار بر کیفیت عرضه خدمات صحی صدمه وارد می کند، متاسفانه ما نه تنها این مشکلات را در بخش دولتی داریم بلکه در شفا خانه های خصوصی نیز این مشکلات وجود دارند و مردم ما در هر دو بخش نارضایتی های را دارند.»

این نگرانی ها در حالی ابراز می شوند که مسوولان بخش صحی وزارت دفاع کنفرانس دو روزه را پیرامون اخلاق طبابت در شفاخانه سردار محمد داود خان در کابل برگزار کرده اند.

به گفته مسوولان این شفاخانه، در این کنفرانس برای داکتران بخش نظامی چگونگی برخورد و روش سالم با مریضان از سوی آگاهان بخش طبابت و علمای دین آموزش داده می شود.

داکتر موسی وردک قوماندان صحیه ستر درسیتز در شفاخانه سردار محمد داود خان در این کنفرانس نیز تایید کرد که در برخی از شفاخانه ها با مریض ها برخورد نا مناسب می شود:

« روش ما و شما با مریض آن قدر قناعت بخش نیست، بیاید که واقعیت های عینی را بگویم و این کنفرانس به همین منظور تدویر شده که واقعیت های عینی را بگویم و از این مساله یک برداشت درست بکنیم تا بتوانیم به کمک هم دیگر برخی از تغییرات را در این راستا به وجود بیاوریم.»

آقای وردک خواهان ایجاد پالیسی حقوق داکتران و مریضان گردید و گفت به اساس این پالیسی مشکلات موجود حل خواهد شد.

در این حال شماری از مریضداران نیز از برخورد زشت شماری از داکتران در شفاخانه ها شکایت می کنند.

در کنار انتقاد از برخورد ناسالم داکتران در شفاخانه ها، از پایین بودن کیفیت ادویه و عدم استفاده درست و مسلکی از وسایل پیشرفته طبی در شفاخانه ها نیز انتقاد های موجود اند.

مردم می گویند: با وجود پیشرفت های علمی در بخش طبابت، هنوز هم حکومت افغانستان نتوانسته خدمات صحی معیاری را به مردم عرضه نماید.
XS
SM
MD
LG