لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

«هنوز هم در رابطه به تغییر موقف پاکستان شک وجود دارد»


سید فاضل سنچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان
سید فاضل سنچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان
شماری از احزاب مخالف حکومت افغانستان رهایی تعدادی از زندانیان طالب را از سوی حکومت پاکستان به خاطر حمایت از روند گفتگوهای صلح افغانستان، یک حرکت مثبت می دانند.

سید فاضل سنچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که هرچند این مساله گام مثبت برای پیشبرد گفتگوهای صلح افغاستان است اما افزود که عدم رهایی ملا برادر که از مقام های ارشد طالبان شمرده می شود نشان می دهد که پاکستان فقط به گونه ظاهری در راستا صلح افغانستان تلاش می کند.

« تا کنون در این مورد خوشبینی جدی وجود ندارد، اما امیدواری های وجود دارند که پاکستانی ها با تحلیل از وضعیت موجود منطقه بتوانند در این راستا گام های عملی بردارند. تلاش های شورای عالی صلح و از جمله سفر شان به پاکستان و ملاقات های شان با مقام های پاکستانی یک حرکت مثبت است و ما همیشه از روند گفتگو های صلح با مخالفین مسلح دولت حمایت کرده ایم، اما هنوز هم شک و تردید های وجود دارند که در موقف پاکستانی های تغییرات بوجود آمده باشد. »

در عین حال حزب حق و عدالت افغانستان نیز از رهایی زندانیان طالب توسط حکومت پاکستان استقبال می کند. حمید الله فاروقی سخنگوی این حزب به رادیو آزادی گفت که پاکستان باید پس از این موقف اش را در مقابل افغانستان تغییر داده و از پروسه صلح در این کشور حمایت کند.

« پاکستان باید به عنوان یک دوست و همسایه افغانستان اجازه بدهد تا در این کشور صلح برقرار گردد، و تا جایی که می تواند این کشور در مذاکرات بین الافغانی ممد واقع شود یک حرکت مثبت است. اما تا جایی که شنیده می شود مقام ها و شخصیت های طالبان هنوز هم در زندان بسر می برند و شامل رها شده گان نیستند. اما بازهم امکان دارد این مساله یک آغاز باشد امیدواریم سفر هیات شورای عالی صلح برای این پروسه ممد واقع گردد. »

به اساس گزارش ها، افراد رها شدهء طالبان کسانی اند که در ردهء پایین و متوسط طالبان قرار دارند و در جمع آنها ملا عبدالغنی برادر شامل نیست. معصوم ستانکزی رییس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان می گوید که رها شده گان شامل هشت تن از زندانیان طالبان اند.

در عین حال عمر داود زی سفیر افغانستان در اسلام آباد، سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان را مهم و با دست آورد خوانده است. با آنکه جزئیات این سفر تا کنون با رسانه ها در میان گذاشته نشده اما گفته شده که پاکستان حمایت اش را از پروسه صلح افغانستان اعلام کرده است.

اما شماری از آگاهان بدین باورند که رهایی این زندانیان طالب اثر مستقیمی بر پروسه صلح افغانستان نخواهد داشت. وحید مژده یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، با آنکه این مساله دست آورد برای شورای عالی صلح خوانده می شود اما گفت، که نقش مهمی را در پروسه صلح افغانستان نخواهد داشت.

« این مساله به گونه مستقیم نمی تواند به پروسه صلح کمک بکند، طوری که ما فکر بکنیم که این افراد بیایند و با دولت افغانستان مذاکرات صلح را آغاز کنند. چنین چیزی امکان پذیر نیست، صلح را باید کسانی انجام دهند که درگیر جنگ هستند نه کسانی که در زندان بسر می برند. این مساله مهم است که افراد رها شده به کجا خواهند رفت، به افغانستان میایند، در پاکستان باقی می مانند و یا به کدام کشور دیگر می روند. اگر به کابل بیایند، حضور آنان مانند شهروندان عادی افغانستان خواهد بود کاری از دست آنها ساخته نخواهد بود. »

هیات شورای عالی صلح افغانستان روز دوشنبه به ریاست صلاح الدین ربانی به اسلام آباد رفت. گفته می شود که هیات مذکور درسه روز نخست برعلاوه رییس جمهور، صدراعظم، لوی درستیز، وزیر داخله و رییس استخبارت پاکستان با شماری از رهبران تنظیم های مذهبی این کشور نیز دیدار و گفتگو کرده است. به گفته مسوولین این شورا، سفر هیات شورای عالی صلح به پاکستان مهم و با دست آورد بوده است.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG