لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

مردم ترس دارند که مبادا رهبران ملیشه های سابق دوباره مسلح شوند


درین زمانی که حضور نیروهای بین المللی در افغانستان در حال کاهش است، اسماعیل خان یکی از قوماندانان قدرتمند ملیشه های سابق و فعلاً وزیر آب و انرژی در اول ماه نومبر در یک اجتماعی در شهر هرات به طرفدارانش گفت، ضرورت است برای دفاع کشور علیه توطیه گران خارجی، آنها دوباره مسلح شوند.

این پیام اسماعیل خان در زمانی صورت می گیرد که نگرانی ها راجع به توانایی حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی و ناتو وجود دارد. مردم ازین ترس دارند که مبادا رهبران ملیشه های منطقه یی و فرقه یی دوباره مسلح شوند، حمایت مردم از حکومت ضعیف گردد و افغانستان بار دیگر به جنگ های داخلی کشانیده شود.

پارلمان افغانستان این حرکت اسماعیل خان را غیر قانونی خواند و از حکومت افغانستان خواست تا او را از وظیفه اش برکنار نماید. در عین زمان، مقام ها در ولایت هرات گفتند، آنها ثبوتی بدست دارند که اسماعیل خان توزیع سلاح به ملیشه ها را آغاز کرده است. اما اسماعیل خان این ادعا را رد نمود گفت، اظهارات او غلط تعبیر شده است.

اسماعیل خان می گوید، او حمایت کامل حکومت حامد کرزی را با خود داشت و ملیشه های هرات فقط یک آغاز برای بسیج کردن دوباره مجاهدین سابق بود. اسماعیل خان گفت، من درین باره با تفصیل با رییس جمهور که او خود یک مجاهد سابق است صحبت کردم. ما حالا روی ثبت نام، روی آجندا و روی طرح یک ساختار سرتاسری برای تشکل مجاهدین کار می نمایم.

بعد ازینکه اظهارات اسماعیل خان به عکس العمل ها و مخالفت های شدید مواجه گردید، او بتاریخ یازدهم ماه نومبر در یک کنفرانس خبری در کابل ظاهر شد و گفت، متاسفم که بیانات من غلط تعبیر شده است.

اما ریان ایونس (Ryan Evans) یک تحقیق کننده در مرکز تحقیقاتی (نشنل پالیسی) در واشنگتن می گوید، بیانات اسماعیل خان اشاره و تذکر به یک بسیج وسیعتر ملیشه های محلی و منطقه یی سابق است. بگفته ایونس، حضور نیروهای بین المللی در حال حاضر یک سرپوش بالای تنش های مداوم گروه های رقیب گذاشته که از دیر زمان با هم جنگیده اند و هرگاه تاریخ خروج نیروهای خارجی نزدیکتر شود این حالت تغییر می کند.

ایونس افزود:
« کشمکش ها در افغانستان یک تراکم یا تجمع کشمکش های خورد محلی و منطقه یی می باشد. مبارزه ضد شورشی نتوانسته هیچ کدام این کشمکش ها را حل کند. بناً آنچه را که ما از اسماعیل خان می بینیم یک عکس العمل طبیعی به کشمکش ها است. با نزدیک شدن سال 2014 میلادی ما شاهد دیدن بیشتر آن خواهیم بود. »

اما نظر اسماعیل خان برای مسلح ساختن دوباره ملیشه ها یک چیز تازه نیست. در حقیقت، ایالات متحده امریکا در آغاز جنگ همان ملیشه های را که خلع سلاح کرده بود، دوباره مسلح ساختن همان ملیشه ها را در سال های اخیر سیاست ساخته است.

ایونس می گوید، بزرگترین نگرانی راجع به ملیشه های محلی و منطقه ای این است که آنها ترکیب نهاد های امنیتی افغان را به خطر متلاشی شدن مواجه می سازد. چنانچه این قضیه را در اوایل سال های 1990 دیدیم که حکومت چپی افغانستان بسرعت متلاشی گردید و افغانستان به جنگ های داخلی کشانیده شد.
XS
SM
MD
LG