لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

پاکستان بدون ملا برادر چند تن افراد طالب را رها کرد


شورای عالی صلح افغانستان و وزارات خارجه پاکستان در یک اعلامیه که نا وقت دیروز به نشر رسیده گفته است که پاکستان به خاطر حمایت از روند گفتگوهای صلح، براساس تقاضای حکومت و شورای عالی صلح افغانستان، تعدادی از زندانیان طالب را رها کرده است.

در این اعلامیه گفته نه شده است که ملا عبدالغنی بردار که به حیث رهبر دوم طالبان شناخته می شود، در جمع افراد رها شده باشد.

ملا عبدالغنی برادر در سال 2010 میلادی در شهر کراچی پاکستان از سوی نیروهای امنیتی این کشور، دستگیر شده است. در آن زمان عدهء از مقامات افغان ادعا کردند که ملا برادربا حکومت کابل گفتگو های مخفی صلح را پیش می برد و به همین دلیل نیروهای امنیتی پاکستان او را دستگیر کردند. زیرا او از این موضوع قبلاً به اسلام آباد خبر نه داده بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از یک مسوول حکومت پاکستان می نویسد که افراد رها شدهء طالبان کسانی اند که در ردهء پایین و متوسط طالبان قرار دارند و در جمع آنها ملا عبدالغنی برادر شامل نیست.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در ادامه این گزارش از رهایی هفت، هشت تن طالبانی خبر می دهد که در سطح پایین و یا متوسط قرار دارند.

از طرف دیگر، یک مقام افغان به شرط نه گرفتن نامش به خبرگزاری فرانسه گفته که پاکستان تعهد کرده است که از روند صلح در افغانستان قویاً حمایت می کند و به همین دلیل، رهبرانی طالبان را رها می کند که در این کشور زندانی اند. زیرا که آنها در روند صلح می توانند نقش خوبی را بازی کنند.

این مقام افغان به خبرگزاری فرانسه همچنان گفت که در جمع طالبان رها شده ملا نورالدین ترابی وزیر عدلیهء دوران طالبان و یک تعداد از رهبران این گروه شامل می باشند.

در اعلامیه مشترک شورای عالی صلح افغانستان و وزارت خارجه پاکستان از طالبان تقاضا شده است که در پروسهء گفتگوهای صلح اشتراک کنند و روابط شان را با القاعده قطع نمایند.

در این اعلامیه همچنان آمده است که کابل و اسلام آباد مشترکاً کار می کند تا آن عده طالبان که گفتگوهای صلح را به پیش می برند، از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، حذف شوند. کابل و اسلام آباد همچنان از امریکا می خواهند که در فراهم آوری زمینه های گفتگوهای صلح با طالبان، کمک کند.
XS
SM
MD
LG