لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

ایشیا فوندیشن: امیدواری افغان ها به آینده بیشتر شده است


در یک سروی تازه ایشیا فوندیشن آمده است که بیش از نصف مردم افغانستان فکر می کنند که این کشور در مسیر درست در حرکت است.

در این سروی مشکلات امنیتی، بیکاری و فساد اداری بزرگترین مشکل مردم افغانستان عنوان شده اند. این نظر سنجی که توسط بنیاد ایشیا فوندیشن صورت گرفته است زیر عنوان "سروی مردم افغانستان در سال 2012" به روز چهار شنبه در کابل منتشر گردید.

مسوولین این بنیاد می گویند که نتایج این سروی می تواند معلوماتی مفیدی را برای مقام های دولتی و جامعه جهانی در رابطه به نظریات مردم افغانستان ارایه نماید. عبدالله احمدزی معاون ایشیا فوندیشن هدف از انجام این سروی را فراهم نمودن معلومات و استفاده از آن جهت رسیده گی به نیازمندی های مردم خواند.

آقای احمدی زی در مورد هدف این سروی چنین گفت:
« هدف عمده سروی های که توسط ایشیا فوندیشن انجام می شود این است که بحیث یک وسیله قابل اعتماد و مفید برای تصمیم گیری های دولت افغانستان و جامعه جهانی است تا طرح پالیسی از معلومات که در سروی ارایه شده به حیث یک سند استفاده کنند. »

سروی و نظر سنجی عامه سال 2012 ایشیا فوندیشن هشتمین سروی این بنیاد در افغانستان است و به اساس معلومات این بنیاد هر سال یکبار انجام می شود. در این سروی با 6290 تن از باشنده های افغانستان که سن شان هجده سال و بالاتر از آن بوده است مصاحبه صورت گرفته است.

سروی امسال ایشیا فوندیشن نشان می دهد که خوشبینی مردم نسبت به حکومت، امنیتی و سایر موضوعات نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است. نتایج این سروی نشان می دهد که 52 درصد از مردم افغانستان فکر می کنند که کشور در مسیر درست در حرکت است.

همچنان به نقل از همین سروی 28 درصد مردم ناامنی،27 درصد بیکاری و 25 درصد فساد را از عمده ترین مشکلات عنوان می کنند. آنچه در این سروی قابل توجه است این که بیش از هشتاد درصد مردم از انتخابات حمایت می کنند.

عمده ترین مشکل که زنان به اساس این سروی با آن مواجه اند بی سوادی عنوان شده و بعد از آن از عدم موجودیت فرصت های کاری، عدم اعاده حقوق، خشونت های خانواده گی، ازدواج های اجباری و مشکلات صحی نامبرده شده است.

همچنان در این سروی گفته شده که بیش از هشتاد درصد مردم از تلاش های حکومت در راستای مصالحه با مخالفین موافق هستند و اعتماد مردم نسبت به نیروهای افغان افزایش یافته است. از بزرگترین دستآورد های حکومت مرکزی از تعلیم بهتر، تامین صلح و امنیت و بازسازی نامبرده شده است.

نتایج این سروی نشان می دهد که امیدواری مردم افغانستان در مقایسه با سال های گذشته، نسبت به آینده افزایش یافته است. در عین حال مقام های حکومت افغانستان از انجام این سروی استقبال می کنند. عبدالرحمن غفوری رییس اداره مرکزی احصاییه افغانستان که در نشست اعلام نتایج این سروی حضور داشت گفت که نتایج این سروی از نظر آنان قابل تایید است.

« نظر ما در رابطه با این احصائیه مثبت است آنان کار خوبی را انجام داده اند، اتفاقاً این سروی، سروی است که ما انجام نمی دهیم و نباید انجام بدهیم. زیرا، اگر نتیجه مثبت و یا منفی باشد در هر دو صورت ما چون عضوی از حکومت افغانستان هستیم متهم قرار می گیریم. بناً بهتر است تا این چنین ادارات این گونه سروی ها را انجام بدهند، آنان در رابطه با این سروی با ما هماهنگی دارند و از نظر ما این سروی قابل تایید است. »

این سروی در ماه جون سال جاری میلادی در سی و چهار ولایت افغانستان صورت گرفته که معلومات در رابطه به نظریات مردم راجع به اجرات دولت، پالیسی عامه، روند های سیاسی و رشد انکشاف کشور را ارایه می کند.

ایشیا فوندیشن یک موسسه غیر انتفاعی و غیر حکومتی بوده و از برنامه های حمایت می کند که در بخش های بهبود حکومتداری خوب، حاکمیت قانون، جوامع مدنی، توانمند سازی زنان، انکشاف اقتصادی و همکاری های منطقوی کار کنند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG