لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

امیدواری هیات شورای عالی صلح از گفتگوها با حکومت پاکستان


هیات شورای عالی صلح افغانستان به این امیدواری با حکومت ملکی و نظامی پاکستان ملاقات کرد که پاکستان بتواند در قسمت آوردن صلح در افغانستان کمک کند.

اما برخی از تحلیل گران می گویند، تا زمانی که طالبان درین پروسه سهم نداشته باشند، ازین گفت و گوها نمی توان زیاد انتظار داشت.

یکی ازین تحلیلگران وحید مژده است. او در صحبت تلیفونی خود به رادیو آزادی می گوید:
« این اولین بار نیست که حکومت پاکستان وعده می دهد که در قسمت صلح کمک خواهد کرد. اما در گذشته دیده شده که این وعده نتیجهء در پی نداشته اند. »

صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان دیروز با لوی درستیز قوای مسلح پاکستان اشفاق کیانی ملاقات کرد.

براساس گزارش ها، نقش پاکستان در آوردن صلح در افغانستان مهم است.

پروسهء گفت و گوهای صلح میان دو طرف بعد از آن متوقف شد که برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان کشته شد.

مقامات افغان به خاطر کشته شدن ربانی از پاکستان انتقاد کرده گفتند که دسیسهء قتل او در پاکستان ریخته شد و قاتل ربانی هم پاکستانی بود.

ولی پاکستان با رد این ادعا گفته است که قاتل رییس سابق شورای عالی صلح یک افغان بود که در پاکستان زندگی می کرد.

رحمت الله یوسفزی یک تحلیل گر مسایل سیاسی با اشاره به سفر رییس شورای عالی صلح به پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که این مسافرت پیشرفت قابل ملاحظهء را در پی نخواهد داشت.

به باور او مشکل این است که حکومت افغانستان با طالبان تماس ندارد.

یوسفزی به خبرگزاری فرانسه گفته است که پاکستان تا یک اندازه بر طالبان نفوذ دارد، اما به گفتهء او این نفوذ آنقدر نیست که فیصله های طالبان را به طور کلی تغییر بدهد.

وحید مژده تحلیل گر مسایل سیاسی افغان هم به این نظر است که حکومت پاکستان نفوذ زیادی بر طالبان ندارد.

قبلاً، مقامات امریکایی از جملهء جنرال جان آلن قوماندانی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته اند که تحرک طالبان در میدان های جنگ تضعیف کرده اند.

نیروهای بین المللی تحت چتر ناتو در افغانستان اعلان کرده اند که در پایان سال 2014 میلادی ماموریت نظامی خود را درین کشور پایان می دهند.

نگرانی های مطرح شده اند که گویا بعد از پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان شاید وضعیت امنیتی در افغانستان بدتر شود.

اما منشی عمومی ناتو اندریس فاگ رسموسن و برخی از مقامات امریکایی به شمول ریان کراکر سفیر سابق امریکا در کابل گفته اند که جامعهء بین المللی افغانستان را مانند سال های نوزده نود میلادی که کابل شاهد جنگ داخلی بود، تنها نخواهد گذاشت.

قبلاً، حکومت افغانستان با برخی از کشورهای غربی مثل بریتانیا، فرانسه و ایتالیا سند های همکاری درازمدت را امضا کرده است.

همچنان رییس جمهور افغانستان حامد کرزی و رییس جمهوری امریکا بارک اوباما موافقتنامه همکاری های درازمدت ستراتیژیک را در سیزدهم ماه ثور امسال در کابل میان امضا کردند.

به اساس این موافقتنامه ایالات متحده امریکا بعد از سال 2014 میلادی تا 10 سال در بخش تقویت اقتصادی و حکومتداری خوب با افغانستان کمک خواهد کرد.

اما قرار است دو کشور در مورد بخش امنیتی این سند در آینده گفت و گو کنند.
XS
SM
MD
LG