لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

اسماعیل خان می خواهد، گروه های جهادی منسجم شوند


تحلیلگران به این نظر اند که بیانات اخیر قوماندان جهادی و وزیر انرژی و آب افغانستان در مورد اینکه گروه های جهادی خودرا منسجم بسازند تا بعد از سال 2014 در مقابل طالبان مقاومت کنند، اعتبار و آبروی قوای امنیتی افغانستان را با سوال رو برو می سازد.

اسماعیل خان چندی قبل در یک سخنرانی به قوماندانان جهادی از آن ها خواسته بود که یک سازمان منظم را تشکیل دهند که بعد از خروج قوای خارجی بار دیگر سلاح بدست بگیرند و در مقابل مخالفین مقاومت نشانبدهند که این عمل عکس العمل های جدی را در حلقات مختلف افغانستان بار آورده است.

نظر به سخنان والی هرات، حتی تقسیم اسلحه بین این گروه ها آغاز شده است، اما اسماعیل خان این خبر را رد می کند.

به نوشتهء روزنامه نیویورک تایمز این سخنان وزیر انرژی و آب افغانستان محمد اسماعیل که از هواداران خود خواست تا بار دیگر منظم شوند، مقامات افغان را به تشویش انداخته است.

این اقدام در بین مردم هم هراس ایجاد کرده است که شاید در دیگر نقاط افغانستان هم بزرگان گام های مشابه را برداشته و گروه های منطقوی مسلح را تشکیل بدهند که این عمل بار دیگر افغانستان را به خطر جنگ داخلی روبرو می سازد.

به نوشته روزنامه، از سوی دیگر این ترس هم وجود دارد که با تشکیل گروه های منطقوی حمایت از حکومت مرکزی کاهش خواهد یافت.

اسماعیل خان چند روز قبل در حومهء شهر هرات تعداد زیادی از طرفداران خودرا جمع نموده، از آنها خواست تا یک دست و منسجم شوند.

اسماعیل خان هفتهء گذشته در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که آن ها برای تامین امنیت افغانستان مسوولیت دارند و نمی توانند بگذارند که افغانستان بار دیگر به سمت بربادی برود.

رییس جمهور حامد کرزی و طرفدارانش از تجهیز و تنظیم دوبارهء گروه های جهادی حمایت نمی کنند. والی هرات داوود صباح این اقدام اسماعیل خان را غیر قانونی خوانده است.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ایمل فیضی در این رابطه بر اسماعیل خان انتقاد کرده و گفته است، این سخنان محمد اسماعیل خط مشی حکومت افغانستان را ابراز نمی کند. به گفتهء او هر نوع قوای خارج از قوای امنیتی افغانستان غیر قانونی بوده و مردم آن را قبول ندارد.

اما اسماعیل خان در کنفرانس خبری در کابل گفته است که از سخنان او تعبیر اشتباه شده است.

قبل از این والی هرات داوود صباح در مورد اقدامات اسماعیل خان در غرب افغانستان اظهار نگرانی کرده بود .

با وصف این که اسماعیل خان این خبرها را رد می کند، اما سخنگوی والی هرات به رادیو آزادی گفت، به زودترین فرصت اسناد خودرا در این رابطه به رییس جمهور کرزی خواهد رساند.

یک وکیل ولایت فراه بلقیس روشان به روزنامه نیویورک تایمز گفته است:
«اسماعیل خان می خواهد جنگ های داخلی در افغانستان دامن زده شود تا او جیب های خود را بار دیگر پر کند.»

به نوشتهء روزنامه نیویورک تایمز، اسماعیل خان در این تقاضا تنها نیست و کسانی دیگری هم هستند که در مورد منسجم شدن مجاهدین صحبت می کنند.
به نوشته روزنامه معاون اول ریاست جمهوری افغانستان محمد قسیم فهیم هم در ماه سپتامبرگفته بود اگرقوای امنیتی افغان توان پیشبرد این جنگ را نداشته باشند ، باز از مجاهدین تقاضای کمک کنند.

یک چهره دیگری از مجاهدین احمد ضیا مسعود در مصاحبه با روزنامه نیویرک تایمز گفته است، مردم نمی دانند که بعد از سال 2014 چه واقع خواهد شد، از این رو او به طرفداران خود گفته است که ترتیبات مقدماتی را اتخاذ نمایند.

در این میان نرخ اسلحه در افغانستان چندین برابر افزایش یافته است که اینهم علامت دیگرعلاقهء دوباره مردم را به سلاح نشان می دهد.

به نوشتهء روزنامهء نیوریک تایمز در حالی که حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا می خواهند این کشور را از جنجال جنگسالاران خلاص کنند، این افراد سعی می کنند که بار دیگر خودشان را مطرح سازند.

یک دیپلومات غربی به روزنامه نیویورک تایمز گفته است:
«سخنان اسماعیل خان می تواند یک آغاز برای موقف گیری های سیاسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 در افغانستان می باشد.»

روزنامه می افزاید، اگر افغانستان بار دیگر به باتلاق جنگ های داخلی سال های 1990 سقوط کند، تمام دست آوردهای افغانستان و کشورهای غربی در آن به هدر خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG