لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

«افغانستان به حمایت دایمی امریکا ضرورت دارد»


ایالات متحده امریکا در توافقنامهء امنیتی که قرار است با افغانستان امضا نماید خواهان ایجاد پایگاه های نظامی دایمی در افغانستان نیست. اما محتوای این توافقنامه را حمایت نظامی دوام دار امریکا از افغانستان تشکیل خواهد داد. این مطلب را جمیز وارلیک معاون نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با والی بلخ در شهر مزارشریف بیان داشت.

در همین حال والی بلخ در این کنفرانس یکبار دیگر مخالفت خویش را با ایجاد پایگاه نظامی دایمی کشورهای خارجی در افغانستان ابراز کرد. اما وی تاکید کرده که اکنون افغانستان به حمایت دایمی امریکا در بخش نظامی و مالی ضرورت دارد.

جمیز وارلیک معاون نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان که به ولایت بلخ آمده بود در مورد محتوای توافقنامهء امنیتی که قرار است میان حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا امضا شود می گوید، امریکا با امضای این سند خواهان ایجاد پایگاه های نظامی دایمی در افغانستان نیست.

وی تصریح کرده که هدف اساسی امضای این چنین توافقنامه های همکاری نظامی، همانا حمایت دایمی امریکا از افغانستان است. وی گفت، جزیات بیشتر این توافقنامه بعداً اعلام خواهد شد، اما مذاکرات رسمی در مورد توافقنامه به تاریخ 15 ماه جاری میلادی آغاز می شود.

« ایالات متحده امریکا هم خواستار پایگاه های نظامی دایمی در این کشور نیست و این مطلب را رییس جمهور نیز اعلام کرده بود ولی کارهای ما بالای نهایی ساختن یک توافقنامه امنیتی ادامه خواهد داشت و جزییات آن بعداً از کابل برای شما اعلام خواهد شد. »

آقای جمیز وارلیک در مورد وضعیت امنیتی بعد از سال 2014 در افغانستان گفت، من باورمندم که نیروهای امنیتی افغان توان دفاع از کشورشان را دارند و امضای این توافقنامه هم نشان دهنده همکاری های دراز مدت امریکا با افغانستان خواهد بود.

در این نشست خبری والی بلخ گفت، من یک بار دیگر اعلام میدارم که مخالف ایجاد هرگونه پایگاه های دایمی نظامی کشورهای قدرت مند در افغانستان هستم. اما وی گفت، ما اکنون نیاز به حمایت دراز مدت ایالات متحده امریکا در بخش نظامی و اقتصادی هستیم.

« قبلاً هم گفته بودم که مخالف پایگاه دایمی هستم و صحبت که فعلاً هم داشتم گفتم که من مخالف پایگاه دایمی هستم ولی کمک های نظامی استراتیژیک تا وقت که ما نیاز مند آن هستیم قبلاً هم اعلام کرده بودیم حالی هم اعلام کردیم که موافق هستیم، اما گفتیم که با حضور پایگاه نظامی بر اساس ضرورت ها و نیازمندی های مردم افغانستان ظرفیت سازی افغانها هم باید جریان داشته باشد. »

امضای توفقنامه امنیتی که قرار است مذاکرات رسمی آن تا چند روز آینده آغاز شود یکی از مسایل مهم برای افغانستان است. مقامات دولت افغان تایید می کنند که گفتگوی های ابتدایی بالای ساخت این توافقنامه آغاز شده، می گویند که یک سال نیاز است تا بالای این توفقنامه مذاکره شود.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG