لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

مردم ارزگان خواهان بازداشت عبدالحکیم شجاعی شدند


کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه به حکومت افغانستان یک هفته وقت داده است تا به گرفتاری عبدالحکیم شجاعی قوماندان محلی در ولایت ارزگان اقدام نماید.

ده ها تن از باشنده گان ولایت ارزگان که از ظلم و کار های غیر قانونی عبدالحکیم شجاعی یک قوماندان محلی در این ولایت به تنگ آمده اند، به خاطر حل مشکلات شان به کابل آمده اند.

این افراد به روز یکشنبه با ارایهء شکایات شان به کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه خواهان گرفتاری وبه محاکمه کشیدن این قوماندان شدند.

آنان می گویند، شجاعی بیشتر اعضای خانواده های شان را توسط سنگ و چوب به قتل رسانده و شماری را هم عذاب کش کرده است.

سه تن از این افراد شکایات شان را چنین بیان کردند:

« این شخص حالا هم فعالیت می کند، من موضوع روز گذشته را با شما در میان می گذارم که به مردم گفته است که یک یک گوسفند و یک یک بار بته برایم بیاورید اگر کسی بگوید که من این کار را نمی کنم آن نفر یا کشته می شود و یا هم لادرک می شود.»

« عبدالحکیم شجاعی تنها از فامیل من هشت نفر را به قتل رسانده است، بسیار ظلم می کند، بی رحمی می کند و خانه ها را چپاول می کند و اموال مردم را با خود می برد.»

« ما می خواهیم که این شخص گرفتار شود و به پنجه قانون سپرده شود.»


به اساس گزارش ها، عبدالحکیم شجاعی قوماندان یکی از گروه های هفتاد نفری مسلح غیر مسوول است که از پنج سال به این طرف بر علاوه ولایت ارزگان در برخی از مناطق دیگر نیز دست به کشتار مردم ملکی زده است.

شجاعی متهم است که 121 تن از افراد ملکی بی گناه را شامل موسفیدان، اطفال و زنان در ولایت ارزگان به قتل رسانده است.

باشنده گان ولسوالی ارزگان خاص در کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه، مشکلات شان را با تعداد از تصاویر پسران شان که از سوی شجاعی به قتل رسیده بودند با مطبوعات شریک ساختند.

این باشندگان که تعداد شان بیش صد تن می رسید، ادعا کردند که شجاعی از سوی نیروهای امریکایی حمایت می شود.

آنان هشدار دادند که اگر حکومت برای گرفتاری شجاعی اقدام نکند، آنان خود شجاعی را گرفتار کرده و به پنجه قانون می سپارند.

در این حال کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه پس از شنیدن مشکلات مردم ارزگان خاص به حکومت وقت داد تا در گرفتاری عبدالحکیم شجاعی اقدام نماید.

عبیدالله بارکزی رییس کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه گفت:

« ما به تمام نهادها یک هفته وقت تعیین کرده ایم، بخاطریکه اینجا یک صدو پنجاه نفر آمده اند، ما این موضوع را در تالار هم مورد بحث قرار می دهیم و در یک هفته می بینیم که باز چه کاری را انجام دهیم.»

درنشست کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه برخی از مسوولان پولیس وزارت امور داخله نیز حضور داشتند.

جنرال علی شاه احمد زی رییس پولیس محلی گفت: بنابر شکایات مردم وی شجاعی را چندی قبل از کابل گرفتار کرد اما وی به دلیل نامعلوم دوبار آزاد شده است:

« با آنکه ما موظف در بخش تنفیذ قانون نبودیم و نیستیم ولی بخاطریکه شکایات زیادی وجود داشت ما این شخص را گرفتار و به پنجه قانون سپردیم ما دیگر نمی دانیم که بنابر کدام عوامل دوباره آزاد شده است.»

آقای احمدزی گفت که معلومات ندارد که شجاعی دوباره توسط کی رها شده است

پیش از این رییس کمسیون سمع شکایات ولسی جرگه به رادیو آزادی گفته بود که شجاعی به ضمانت محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور رها شده است.

اما این بار آقای بارکزی محتاطانه در خصوص قضیه آزاد شدن شجاعی حرف زد و گفت که پس از روشن شدن قضیه شخص را که سبب آزادی شجاعی از زندان شده است با مطبوعات شریک می سازد.

مسوولان پولیس می گویند، تا حال چندین بار تلاش کرده اند تا شجاعی را گرفتار نمایند، اما موفق به دریافت این شخص نشده اند.
XS
SM
MD
LG