لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

نگرانی شورای ملی در مورد توزیع سلاح توسط شورای مجاهدین در هرات


نشر گزارش ها در خصوص ایجاد شورای مجاهدین در هرات و توزیع سلاح از سوی این شورا، مقام های محلی هرات و برخی از نماینده های شورای ملی را سخت نگران ساخته است. رییس کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه توزیع سلاح در هرات را یک خطر بزرگ به امنیت کشور میداند.

محمد امین صافی به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی از حکومت مرکزی خواست تا برای جلوگیری از این گونه فعالیت ها، دست بکار شود.
« عواقب این گونه حرکت ها خوب نیست، مردم غریب در محلات از افراد مسلح به ستوه می آیند، سلاح به طور شخصی نباید تقسیم گردد، هرگاه مجاهدین می خواهند که از افغانستان دفاع نمایند باید در چوکات وزارت دفاع و وزارت داخله تنظیم شوند نه به گونه شخصی زیرا این کار عواقب خوب نخواهد داشت. »

این نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که محی الدین نوری سخنگوی والی هرات به روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت، شورای مجاهدین به مردم فورم سلاح را توزیع کرده است. در این حال یک نماینده مردم هرات در ولسی جرگه که از افشای نام و صدایش خوداری کرد، در صحبت با رادیو آزادی گفت، این فورم ها در مناطق جبرئیل و قول درواز این ولایت توزیع شده است.

این نماینده هرات می گوید، شماری از رهبران جهادی چون محمد اسماعیل، عبدالرب رسول سیاف و عطامحمد نور از دو ماه به این طرف تلاش ها را آغاز کرده اند تا یک شورای مرکزی مجاهدین را ایجاد نمایند.

این عضو ولسی جرگه همچنان گفت، رهبران مجاهدین می خواهند برای حفظ قدرت شان، یک نیروی مسلح جهادی را بسازند، و به همین هدف تاکنون چندین نشست را در کابل برگزار کرده اند. در این حال ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که مقام های محلی هرات، مساله توزیع سلاح در این ولایت را با آنان در میان گذاشته اند.

شفیق الله طاهری معاون سخنگوی این ریاست گفت:
« در خصوص توزیع سلاح در ولایت هرات والی و مسوولان ارگان های دیگر در این ولایت معلومات شان را با ما شریک ساخته اند، و ما پس از انجام تحقیقات نتایج آنرا به مردم اعلام می کنیم. »

حدود یک هفته قبل محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب در یک نشست بزرگ در ولایت هرات گفت که برای دفاع از افغانستان یک شورای سراسری مجاهدین را تشکیل می دهد. در کنار شورای ملی برخی از آگاهان سیاسی و مقام های امریکایی با این اظهارات آقای اسماعیل خان مخالفت کرده و آن را به ضرر کشور دانستند.
XS
SM
MD
LG