لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

شورای قوماندانان جهادی در هرات روند توزیع اسلحه را آغاز کرده اند


مسوولان محلی در ولایت هرات در غرب افغانستان می گویند، شورای قوماندانان جهادی در مناطق مختلف این ولایت روند توزیع اسلحه را آغاز نموده اند. این نگرانی ها در حالی گسترده شده است که چند روز قبل محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب از تشکیل شورای بزرگ جهادی در افغانستان خبرداد.

محی الدین نوری سخنگوی والی هرات از توزیع سلاح از سوی شورای موسوم به قوماندانان جهادی در ولایت هرات سخن می زند. وی گفت، شواهدی را در دست دارد که شورای یادشده فورمه های توزیع سلاح را به بعضی از افراد توزیع کرده است.

آقای نوری گفت، اسناد بدست آمده را به ریاست امنیت ملی و څارنوالی مبارزه با جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی سپرده تا در این مورد تحقیقات لازم صورت گیرد. مسوولان محلی در هرات توزیع سلاح و کارت آن از سوی نهادی های غیر دولتی را خلاف قوانین نافذه افغانستان خوانده اند.

آنان از نماینده گان مردم افغانستان در ولسی جرکه و شورای های ولایتی خواسته اند تا موضع خود را در برابر افرادی که دست به چنین مواردی می زنند اعلام کنند. علی جان فصیحی سخنگوی شبکه نهادی های جامعه مدنی در ولایت هرات به رادیو آزادی این گونه حرکات را خلاف قانون اساسی افغانستان دانست.

وی گفت، افرادی که خود را مرتبط به بعضی از گروه های مختلف جهادی در افغانستان می دانند باید بخاطر عملکرد شان در طی چندین سال جنگ، پاسخگوی دولت و مردم افغانستان باشند. وی می گوید، روند توزیع سلاح و تشکیل گروپ های مختلف جهادی از سوی شماری از قوماندانان اسبق جهادی به خاطر رهایی از عملکرد گذشته شان در برابر مردم ایجاد می گردد.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که حدود یک هفته قبل محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب افغانستان در یک نشست بزرگی با قوماندانان جهادی در ولایت هرات از تشکیل یک شورای بزرگ جهادی در افغانستان یاد کرد. آقای اسماعیل خان گفت، به خاطر جمع آوری مجاهدین به شماری از ولایات مختلف افغانستان سفر کرده و همراه با مجاهدین نیز دیدار داشته است.

وی عملکرد نیروهای خارجی در افغانستان را به بعد انتقاد گرفت و مشکلات ناشی از ناامنی های موجود را نیز مرتبط به کار کرد آنان در افغانستان خواند. او گفت، شماری زیادی از مجاهدین به صورت احتیاط آماده هستند تا سلاح بگیرند و بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در امنیت کشورشان نقش بازی کنند.

با گذشت یک هفته از اظهارات اخیر اسماعیل خان شورای ولایتی هرات کار کرد مقامات پولیس در هرات را ضعیف خواند. داکتر عبدالظاهر فیض زاده رییس شورای ولایتی هرات گفت، پنج ولسوالی هرات به خاطر عدم توجه نیروهای پولیس در حال سقوط بدست مخالفان مسلح دولت قرار دارد. اما مسوولان پولیس در ولایت هرات این اظهارات را دخالت در عملکرد پولیس خوانده و آنرا رد کرده اند.


شاه پور صابر
XS
SM
MD
LG