لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

ایرانی ها با دادن امتیاز، مانع کار پروژه بند سلما می شوند


ایرانی ها با دادن امتیازهای گوناگون هندی ها را به توقف کار پروژه بند سلما در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات وادار می کنند. این ادعا ها از سوی باشنده گان ولسوالی چشت شریف مطرح می شود. این نگرانی در حالی مطرح می شود که از شش سال به این سو تاکنون دولت هندوستان موفق به تکمیل کار این پروژه در افغانستان نشده است.

این اعتراض ها به دنبال سفر جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان همراه با سفیر هندوستان در کابل و هیات تخنیکی هندی به ولسوالی چشت شریف ولایت هرات صورت گرفت. مسوولان هندوستانی و افغان در ولسوالی چشت شریف هرات از پیشترفت هفتاد درصدی کار این پروژه سخن زده چیزی هیچ تفاوت در اظهارات سه سال قبل آنان تا حال ایجاد نکرده است.

باشنده گان محل در ولسوالی چشت جایی که بند سلما در آن موقعیت دارد به خبرنگاران می گویند، بیش از یکسال است که کار این پروژه از سوی مسوولان هندی متوقف گردیده است. آنان ادعا می کند به د نبال سفر هیات های مختلف به بند سلما مسوولان هندی تعدادی از کارگران را به خاطر کار در این پروژه می فرستند و بعد از خروج هیات از این ولسوالی کار معطل قرار داده می شود.

در چند سال گذشته مسوولان هندی در بند سلما عمده ترین دلایل کندی کار در این پروژه را نبود امنیت کامل در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات مطرح می کردند. همچنان مسوولان دولتی افغان از تلاش های کشور ایران به خاطر توقف کار در این پروژه بارها نگرانی خود را اظهار نموده اند.

با توجه به ادعای موجود از سوی گلاب الدین قوماندان اسبق بند سلما و تعدادی از نماینده گان مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان از دخالت ایران برای جلوگیری از اعمار بند سلما با آنهم چهار تن از انجینیران ایرانی در کار این پروژه نقش داشته اند. در حالی انجیینران ایرانی در کار این پروژه نقش بازی می کنند که سالهاست کشور ایران به دخالت در امور بند سلما از سوی مقامات افغان و نماینده گان مردم در ولسی جرگه متهم است.

انجینیر محمد اکبر نماینده وزارت انرژی و آب افغانستان در بند سلما می گوید، محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب قرار دادی را با چهار تن از انجینیران ایرانی را در پیشبرد کار بند سلما به امضاء رسانده است.

سمونوال عزیزالرحمن قوماندان کندک محافظ بند سلما گفت، هیچ نوع ناامنی در این ولسوالی که مانع اعمار بند سلما گردد وجود ندارد. وی گفت، هیچ گزارشی از نبود امنیت که باعث توقف کار این پروژه گردد ارایه نشده و کارمندان بخش امنیتی همراه با مردم محل همکاری دارند. وی گفت، نزدیک به 200 تن از نیروهای امنیتی در مکان های مختلف سرگرم تامین امنیت بند سلما و دیگر مناطق این ولسوالی هستند.

گرچه در این اواخر مسوولان هندی از کمبود بودجه لازم برای اعمار بند سلما سخن سخن می زنند ولی بزرگان قوم در این ولسوالی ادعا می کنند که مسوولان هندی از ایرانی ها به خاطر توقف کار در این پروژه پول می گیرند.

بحث کمبود بودجه در پیشبرد کار بند سلما در 170 کیلومتری شرق شهر هرات در حالی مطرح می شود که در سال 2007 میلادی در سفر جیان پرساد سفیر هند در کابل به ولسوالی چشت این مساله مطرح نشد و وی تکمیل کار این پروژه بعد از یکسال سخن گفته بود.

سید عمر فروتن یکتن از بزرگان این منطقه و مدیر سواد حیاتی مدیریت معارف ولسوالی چشت شریف هرات ادعا می کنند که در طول این مدت تاکنون هیات های ایرانی و شماری دیگر از اتباع شان با مسوولان هندی در این منطقه دید و بازدید داشته اند.

وی گفت مسوولان امنیتی در این ولسوالی از این موضوع به خوبی اطلاع دارند. آقای فروتن این سخنان را نزد جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان در ولسوالی چشت ولایت هرات بیان کرد.

جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان که از پروژه بند سلما در ولسوالی چشت شریف دیدن کرد گفت، این پروژه تا یکنیم سال دیگر اعمار می گردد. اظهارات آقای لودین در حالی مطرح می گردد که تاکنون چندین بار مقامات هندی چنین زمان های را برای تکمیل کار پروه سلما مطرح کرده ولی تاکنوت عملی نشده است.

از سوی دیگر ماخو پادیا سفیر هندوستان در کابل ادعا می کند که بزرگترین مساله که جلوی تکمیل کار این بند را گرفته است نبود بودجه لازم پنداشته شده است. بند سلما، در 170 کیلومتری شرق شهر هرات و در ولسوالی چشت شریف موقعیت دارد، که بر روی دریای هریرود ساخته می شود.

به اساس اطلاعات مقامات ریاست تنظیم آب هرات این بند آبی و برقی به طول 550 متر و ارتفاع بیش از 100 متر ساخته خواهد شد که قدرت دخیره بیشتر از 514 ملیون متر مکعب آب را دارد. با تکمیل کار این پروژه زمینه آبیاری 40 هزار هکتار زمین زراعتی فراهم خواهد شد و همچنان 42 میگاوات برق نیز تولید می گردد.


شاه پورصابر
XS
SM
MD
LG