لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

شماری از احزاب سیاسی با ایجاد شورای مجاهدین مخالفت کردند


اسدالله ولوالجی سرپرست و معاون حزب حق و عدالت
اسدالله ولوالجی سرپرست و معاون حزب حق و عدالت
شماری از احزاب سیاسی در افغانستان با گفته های اخیر وزیر انرژی و آب این کشور مبنی بر ایجاد شورای مجاهدین ابراز مخالفت کردند.

به باور مقام های این احزاب، با به وجود آمدن چنین گروه ها در کشور مشکلات جدی امنیتی به میان خواهد آمد.

محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب افغانستان به تازه گی از تلاش ها برای ایجاد یک شورای بزرگ مجاهدین خبر داده است.

اما برخی از احزاب سیاسی تاکید می ورزند که به میان آمدن چنین گروه ها سبب افزایش بی ثباتی و نا امنی های بیشتر در کشور می گردند.

اسدالله ولوالجی سرپرست و معاون حزب حق و عدالت به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در صورت موجودیت نیروهای امنیتی افغان، هیچ نیازی به گروهای دیگر مسلح دیده نمی شود:

« ما برخلاف حرف های را که جناب امیر صاحب ابراز داشتند، استیم.
اگر ما هرگاه نقش بسیار مقدس سه قوای نظامی خود را نادیده بگیریم و خلاف قوانین کشور ما عمل نمایم و بگویم که رییس جمهور کشور هم با ما است، این حرف قابل پذیرش نه برای حزب ما و نه هم برای شخصیت ها، حلقات و احزاب دیگر است.»


محمد اسماعیل خان یکی از چهره های پیشین جهادی و وزیر انرژی و آب افغانستان به روزپنجشنبه هفتهء گذشته در یک گردهمایی مجاهدین در شهر هرات گفته است که در آستانهء خروج نیروهای بین المللی بدون همکاری مجاهدین آوردن امنیت در کشور نا ممکن است.

آقای اسماعیل خان ابراز داشته است که برای ایجاد یک شورای بزرگ مجاهدین در کشور کار می کند و در این زمنیه با رییس جمهور و برخی از رهبران سابق جهادی نیز بحث کرده است.

در این حال قاضی نذیر احمد حنفی یکی از قوماندانان سابق جهادی و عضو ولسی جرگهء افغانستان می گوید، آنان می خواهند با ایجاد یک تشکیل جهادی در دفاع از کشور همکاری کنند.

از آقای حنفی در مورد این تشکیل جهادی گفت:

« اگر همهء مجاهدین به عنوان کلمهء جهاد جمع نشوند و با هم دیگر متحدانه عمل نکنند، از هر دریچهء دیگری که باز دشمنان خواسته باشند، تشکل و پراگنی را ایجاد کنند، شکی نیست که باز مصیبت می بینیم.

بناءً تشکیل به معنی مفهوم کلمه و به معنی جمعیت بزرگی همهء مجاهدین در تحت کلمهء جهاد به عنوان یک تشکیل واحد و سراسر که ضرورت مبرم کیفی کمی برای آیندهء افغانستان است، می باشد.»


قاضی حنفی تاکید می کند که مجاهدین با ایجاد چنین تشکیل نمی خواهند سبب ایجاد تشنج در افغانستان گردند، اما به گفتهء او آنان باید در دفاع از کشور سهم داشته باشند.

آقای حنفی می گوید: برای ایجاد و آغاز فعالیت این تشکیل، رهبران پیشین جهادی با هم بحث ها و مشوره های زیاد خواهند داشت.

اما شماری از احزاب سیاسی که رهبری آن به دست دموکرات ها و تکنوکرات ها است، با این کار سخت مخالف اند.

اجمل سهیل رییس حزب لبرال افغانستان چنین تلاش ها را گریز از تطبیق عدالت انتقالی می داند:

« ارایهء چنین رویکرد ها به نحوی می تواند یک فشار تازهء را ایجاد کند.
چون در این اواخر بحث های در رابطه به عدالت انتقالی و برخی مسایل دیگر حقوقی به وجود آمده اند.

مطرح کردن چنین رویکرد ها می تواند فراری از عدالت انتقالی باشد و یا این که آنان بپذیرند که بالاخره برخی از حلقات مجاهدین سبب اختشاشات و تصادم ها و کشاکش افکار و نظریات در افغانستان شده اند.»


هر چند مجاهدین پیشین تاکید دارند که هدف آنان از تاسیس شورا یا تشکیل بزرگ جهادی همکاری در تامین امنیت در افغانستان است، اما با توجه به عملکرد آنان در دههء هفتاد شمسی، این اقدام نگرانی بسیاری از مردم را در پی داشته است.

به گفتهء تعدادی از افغان ها با مسلح شدن این افراد، افغانستان بار دیگر شاهد جنگ های داخلی خواهد بود و نیز دست آورد های چند سال گذشته در این کشور از بین خواهند رفت.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG