لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

«برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 16 حمل 1393 ناممکن است»


تعدادی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان
تعدادی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان
عدهء از نماینده گان مردم در ولسی جرگه با اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمسیون مستقل انتخابات مخالفت کردند.

شماری از اعضای ولسی جرگه سردی هوا و راه های دشوار گذر در برخی از مناطق افغانستان به خصوص مناطق مرکزی این کشور را یکی از علت های اساسی عدم برگزاری احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در 16 هم ماه حمل می دانند.

در نشست روز شنبه ولسی جرگه برخی از اعضای این مجلس گفتند که در مورد روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید بحث های گسترده صورت گیرد.

کرام الدین راضا زاده و محمد علی اخلاقی دو تن از اعضای ولسی جرگه در مورد گفتند:

« در ولایت بدخشان، فاریاب، سرپل، بادغیس و ولایت های مرکزی افغانستان در ماه حمل امکان ندارد که انتخابات صورت گیرد و مردم پای صندوق های رای بروند، در این قسمت باید توجه شود که حد اقل حقوق مردم تلف نشود و حداقل وقتی در نظر گرفته شود که همه بتوانند به سرنوشت خود رقم بزنند.»

« 16 حمل در بسیاری از مناطق سرد سیر برای حضور همهء شهروندان در پای صندوق های رای امکانش وجود ندارد لطفاً این موضوع را پیگیری کنید و قانون انتخابات هر چه زودتر به تالار بیاید و رویش بحث شود.»

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان هفته گذشته 16 هم ماه حمل سال 1393 هجری شمسی را به عنوان روز راه اندازی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که کمسیون مستقل انتخابات روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در همین تاریخ تاکید می کند.

نور محمد نور سخنگوی این کمسیون به رادیو آزادی گفت که تاریخ برگزاری انتخابات مطابق به قانون اساسی افغانستان تعیین گردیده است:

« ماده 61 قانون اساسی در این رابطه وضاحت دارد، ماموریت رییس جمهور به تاریخ اول جوزای سال پنجم به پایان می رسد و در این رابطه قانون اساسی مشخص ساخته است که کمسیون مستقل انتخابات در جریان 30 تا 60 روز باید انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند، بناءً تقسیم اوقاتی که از سوی کمسیون مستقل انتخابات اعلان شده مطابق به همین مادهء قانون اساسی است.»

گذشته از سردی هوا در ماه حمل که از سوی شماری از وکلا یکی از مشکلات جدی سر راه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خوانده می شود، موانع دیگر نیز در این خصوص وجود دارند.

مشکلات امنیتی و عدم توزیع کارت های رای دهی به رای دهنده گان که گفته می شود این کار امکان انجام تقلب در انتخابات را فراهم می سازد، از جملهء این موانع گفته شده اند.

پیش از این شماری از کارشناسان گفته اند که حکومت افغانستان در تعدادی از ولسوالی های این کشور حاکمیت ندارند و این سبب خواهد شد تا انتخابات در این مناطق راه اندازی نشود.

هر چند مسوولان امنیتی کشور از تامین امنیت و آمادگی برای برگزاری انتخابات اطمینان داده اند اما پاسخ برای این نگرانی ها پس از 16 هم ماه حمل سال 1393، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به دست خواهد آمد.
XS
SM
MD
LG