لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

آیا نیروهای افغان می توانند از تاسیسات که برای شان ساخته شده، حفاظت کنند؟


ایالات متحدهء امریکا از سال 2002 تا 2012 میلادی، بیش 52 ملیارد دالر برای تجهیز، تربیه و ساختن تاسیسات و پایگاه های نیروهای امنیتی افغانستان مصرف کرده است که از این جمله، 12 ملیارد دالر آن صرف برای ساختن پایگاه ها می باشد.

اما در یک راپوری که از طرف دفتر مفتش خاص امریکا برای امور بازسازی افغانستان به نشر رسیده گفته شده که بعد از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 میلادی از افغانستان، احتمالاً که نیرو های امنیتی افغانستان توانایی حفظ و نگهداشت این تاسیسات و پایگاه ها را نخواهند داشت.

اما جنرال عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در ارتباط این راپور دفتر مفتش خاص امریکا و توانایی نیروهای امنیتی افغان در ارتباط حفظ و نگهداشت پایگاه ها به رادیو آزادی گفت:
« تمام پایگاه هایکه در اختیار نیروهای امنیتی افغان گذاشته شده مانند گذشته توسط خود افغان ها اداره می شود. البته بعضی چالش هایی وجود داشت که اکنون رفع گردیده است. بناءً از لحاظ نگهداری هیچ مشکلی وجود ندارد.

بنوشته روزنامهء دیلی تلگراف، ساختن اردو و پولیس ملی افغانستان یک رکن مرکزی استراتیژی قوای ایتلاف در افغانستان بوده است، به ترتیب که نیروهای امنیتی افغان روزی بتوانند مسوولیت های امنیتی سر تا سر افغانستان را خود به عهده بگیرند.

اما در راپور(SIGAR ) یا دفتر مفتش خاص امریکا که مصارف ملیارد ها دالر این کشور را در افغانستان بررسی می نماید گفته شده، در این زمانیکه مسوولیت های امنیتی از نیرو های ناتو به نیرو های افغان سپرده می شود، افغان ها، انجنیر ها و پرسونل تخنیکی لازم برای فعال نگهداشتن و حفظ و مراقبت این تاسیسات مهم مانند، تهیه آب و جنراتور های های تولید برق ندارند و هم در امور خریداری و لوژستیکی به مشکلات مواجه می باشند.

در راپور دفتر مفتش خاص امریکا گفته شده، روند خریداری وزارت دفاع افغانستان به ترتیب بوده که نتوانسته تدارکات اردو را به وقت لازم آن تهیه و آماده نماید.

به نوشته راپور دفتر مفتش خاص امریکا، فقط دو پنجم پست های عملیاتی و حفظ و مراقبت توانسته پر شود. از همین جهت است که تیم انجنیری نظامی امریکا به یک قراردادی وظیفه سپرد تا از پایگاه ها مواظبت کند و افغان ها را تربیه نماید تا بعداً آنها خود از این تاسیسات مراقبت نمایند.

دفتر مفتش خاص امریکا همچنان به روز پنجشنبه اعلان کرد، تحقیق و بررسی را در مورد پرزه جات فالتو گم شده به ارزش 230 ملیون دالر که برای اردوی افغانستان فرمایش داده شده بود، آغاز خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG