لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

"با توزیع تذکره های برقی مشکلات انتخابات حل خواهد شد"


در کنار دیگر نگرانی هایی که در خصوص راه اندازی یک انتخابات شفاف و بدون تقلب ریاست جمهوری در افغانستان وجود دارند، یکی هم توزیع به موقع تذکره های الکترونیکی به واجدان شرایط رای دهی پیش از برگزاری این انتخابات است.

برخی از آگاهان می گویند به خاطر جلوگیری از راه اندازی یک انتخابات همراه با تقلب، باید تذکره های برقی به افغان ها توزیع گردند.

داکتر طوفان وزیری یکی از این آگاهان به این باور است که اگر تذکره های برقی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به واجدان شرایط رای دهی توزیع نگردد سناریوی انتخابات قبلی ریاست جمهوری تکرار خواهد شد:

"احیانا اگر وزارت داخله ی افغانستان 6 میلیون تذکره را به وقت معین توزیع نکند ممکن انتخابات مشروعیت بین المللی و ملی خود را از دست بدهد، و اعتبار ملی و بین المللی هم نخواهد داشته باشد."

داکتر وزیری می گوید وزارت داخله ی افغانستان قادر نخواهد بود تا به تمام افرادی که واجد شرایط رای دهی اند، تذکره برقی توزیع کند.

اما معیین امنیتی وزارت داخله ی این کشور هفته گذشته در یک نشست مشترک خبری با رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که این وزارت تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برای 6 میلیون تن تذکره برقی توزیع خواهد کرد.

آیا توزیع تذکره های برقی به 6 میلیون تن تا برگزاری این انتخابات، که گفته می شود مشکلات امنیتی بر روند توزیع این تذکره از پیش سایه افگنده، کار دشواری نیست؟

جنرال امرالله امان یکی از کارشناسان نظامی افغان پاسخ می دهد:

" از جمله ی 365 ولسوالی یی که در افغانستان وجود دارد، 270 یا 275 ولسوالی در حاکمیت حکومت افغانستان است.

کمبودی های امنیتی زیادی محسوس می شود، 6 میلیون تن تنها در شهر کابل وجود دارد حالا مشکلات امنیتی از حد زیاد شده، بخش هایی از سرحدات ما باز اند، هر کس می تواند بیاید و یا برود کسی از آنها پرسانی هم نمی کند."


در همین حال، فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هفته گذشته در یک نشست خبری گفت که اگر تذکره های الکترونیکی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به واجدان شرایط رای دهی توزیع گردد، بخش اعظمی از مشکلات انتخابات آینده حل خواهد شد.

هرچند آقای معنوی روند توزیع این تذکره ها را زمانگیر می داند:

" ما به وزارت های مربوطه اعلان کتبی و شفاهی کرده ایم، اگر از دفتر شخصی من که در کمیسیون مستقل انتخابات است، ضرورت باشد در اختیار این وزارت ها قرار می دهیم، و همه امکاناتی دیگری که کمیسیون دارد، ولی ایکاش تا وقتی که ما نیاز داریم این پروسه تطبیق شود، بحث توزیع تذکره یک پروژه درازمدت است، بنا ما مجبور هستیم با کار هایی که خود ما می توانیم انجام بدهیم تا حد اقل این خلا پر شود، اگر تا آن زمان تذکره توزیع شود خوب ذی سعادت ! ما دیگر چی می خواهیم ، یک بخش کلانی از مشکل انتخابات حل می گردد."

پیش از این نماینده گان شماری از احزاب سیاسی از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته بودند تا کارت های سابقه ی رای دهی را باطل اعلان کند چون عامل بزرگ تقلب شمرده می شود.

به اساس گزارش ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، 17.5 میلیون تن واجد شرایط دهی بودند، اما گفته می شود که از این میان حدود 5 میلیون تن رای خود را استعمال کردند.

با آنکه تا هنوز احصاییه دقیقی از نفوس افغانستان وجود ندارد، اما به طور مجموعی نفوس این کشور حدود 26 میلیون تن گفته می شود.
XS
SM
MD
LG