لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

چگونگی بود و باش اسامه در پاکستان هنوز هم در هالهء از ابهام باقی است


آیا پاکستان نتایج کار کمسیون حکومت در مورد چگونگی بود و باش اسامه بن لادن را در این کشور، نشر می کند؟

این سوال را روزنامه کرسچین ساینس مانیتور مطرح نموده است.

حکومت پاکستان، مدت کوتاه پس از کشته شدن بن لادن رهبر شبکهء تروریستی القاعده، کمسیونی را گماشت تا در مورد قضیه تحقیق کرده و اطلاعات بدست آورد که در آن زمان اصلاً چه اتفاقی افتاده و چه کسی در ناکامی دستگیری این تروریست مهم مسوول بود.

اما از آن زمان به بعد که یک و نیم سال می گذرد، در گزارش های رسمی پاکستان به جز از آوازه ها و شایعات چیز دیگر به نشر نمی رسند.

روزنامهء کرسچین ساینس مانیتر در یک گزارشی می نویسد، ممکن است که سال ها وقت را در برگیرد که نتایج تحقیقات این کمسیون به نشر برسد.

در بسیاری از موارد این گزارش ها شاید در مطبوعات به نشر برسند. ولی عموماً افشاء آن ماه ها را در بر می گیرد.

با آن هم اکثریت مردم امیدوار اند که ممکن در گزارش اردوی قدرتمند پاکستان مورد انتقاد قرار گیرد.

اردوی که عموماً از سوی غرب به حمایت از تندروان و افراطیون، متهم می باشد.

کارشناسان می گویند، اگر کمسیون مقامات را تبریه کند، پس تمام زحمت آن بیهوده خواهد بود.

زمان خان سخنگوی کمسیون حقوق بشر پاکستان می گوید، در پاکستان زمانی که مقامات بخواهند مسالهء را از مردم پنهان نگهدارند، حکومت کمسیون را تعیین می کند تا مساله را بررسی کند.

روزنامهء کرسچین ساینس مانیتور می نویسد، اسامه بن لادن در کنار یک اکادمی مهم نظامی پنج سال را سپری کرد، تا اینکه در حملهء ماه می سال 2011 میلادی نیروهای کوماندوی امریکا کشته شد.

پاکستان که از این حملهء نیروهای امریکایی آگاهی نه داشت، آن را برای خود شرم دانسته و برای تحقیقات در این مورد کمیسیونی را موظف ساخت تا مشخص سازد که چگونه اسامه بن لادن دور از سرحدات در 24 میلی در یک شهر زنده گی می کرد که نیمه نظامی بود.

قرار بود، گزارش رسمی در این مورد در پایان سال گذشته به نشر برسد. اما روزنامهء کرسچین ساینس مانیتور از قول عدهء از اعضای کمسیون می گوید که نشر این گزارش به خاطرعدم توافق بین اعضای این کمسیون برای ده ماه به تعویق افتاد.

در آغاز، میان پارلمان و حکومت روی این کمسیون اختلافات نظر موجود بود، اما بالاخره هر دو طرف توافق کردند که کمسیون به کار خود ادامه دهد. اما اکنون هر دو جانب به نتایج این کمسیون علاقمندی نشان نمی دهند.

یک مقام پاکستانی می گوید که در گزارش مشخص نشده است که بن لادن چگونه تا ایبت آباد رسیده است. چرا که این کمسیون کدام ثبوتی در این رابطه در اختیار ندارد. اما اعضای کمسیون می خواهند که گزارش به همین گونه باید به نشر برسد.

زمان خان سخنگوی کمسیون حقوق بشر پاکستان می گوید، جامعهء مدنی و رسانه ها تا جاییکه توان دارند، بر حکومت فشار وارد می کنند تا آنانی را که در قضیه بن لادن بی توجه یی کرده و یا در آن دسیسه شامل بوده اند، مجازات کند.
XS
SM
MD
LG