لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

دور نمای رشد اقتصادی در افغانستان


یک گزارش بانک انکشاف آسیایی نشان می دهد که رشد اقتصادی در افغانستان در سال های 2012 و 2013 میلادی 6.9 و 6.5 خواهد بود.

مقام های بانک انکشاف آسیایی کاهش اندک رشد اقتصادی افغانستان در سال 2013 میلادی را نگران کننده نمی خوانند اما تاکید می کنند که برای رشد اقتصاد این کشور سکتور زراعت افغانستان باید تقویت شود.

بر مبنای گزارش دور نمای انکشافی آسیا که از سوی این بانک تهیه شده است، افغانستان در سال آینده میلادی 6.5 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

این در حالیست که رشد اقتصادی در این کشور در سال 2011 میلادی 5.8 و در سال 2012 میلادی 6.9 درصد خوانده شده است.

جو جی توکوشی رییس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان که بعد از ظهر روز پنجشنبه با خبرنگاران در کابل در مورد این گزارش معلومات ارایه می کرد گفت:

« این یک گزارش تخنیکی است و بر بنیاد تحلیل و ارزیابی از پیشرفت های اقتصادی در منطقه و افغانستان تهیه شده است و این نوع گزارش ها را ما سال دو بار ترتیب می دهیم.
کاهش اندک در رشد اقتصادی افغانستان در سال آینده نشانهء از بدتر شدن وضعیت اقتصادی این کشور نیست.»


بانک انکشاف آسیایی کاهش کمک های خارجی به افغانستان را از علت های کم شدن رشد اقتصادی این کشور در سال آینده می داند.

آقای توکوشی گفت که آنان از سال 2002 میلادی به اینسو 2.8 ملیارد دالر را که بخش اعظم آن کمک های بلاعوض بوده در راستای تطبیق پروژه های زیربنایی مثل تامین انرژی، احداث خط آهن و میدان های هوایی در اختیار افغانستان قرار داده اند.

وی مساعدت های این بانک را در این کشور تاثیر گذار دانست و از کمک های جدید بانک انکشاف آسیایی تا سال 2015 میلادی به افغانستان خبر داد:

« در سال 2012 میلادی 326 ملیون دالر، در سال 2013 میلادی 255 ملیون دالر و در سال 2014 عین رقم یعنی 255 ملیون دالر را به افغانستان کمک می کنیم.
این کمک ها از منابع مالی خود بانک انکشاف آسیایی بوده و بلاعوض است.»


در نشست توکیو که در ماه جولای در جاپان برگزار گردید، جامعهء جهانی تعهد کرد که برای چهار سال آینده شانزده و نیم ملیارد دالر را با یک سلسله از شرایط در اختیار افغانستان قرار می دهد.

یکی از شرایط ادامهء کمک های جهانی به افغانستان، برچیدن دامنه فساد از این کشور خوانده می شود.

آگاهان مسایل سیاسی و اقتصادی از حکومت در این کشور می خواهند که در سال های آینده از کمک های جهانی برای خود کفایی افغانستان استفاده لازم کند و گام های جدی را در زمینه محو فساد بردارد.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG