لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

داوود حساس: 80 درصد زابل در اخیتار طالبان مسلح قرار دارد


شماری از نماینده گان مردم زابل در مشرانو جرگهء افغانستان ادعا دارند که اکثر ولسوالی های زابل تحت نفوذ و تسلط طالبان مسلح قرار دارند.

به گفته شماری از سناتوران مشرانوجرگه، 80 درصد زابل در اخیتار طالبان مسلح قرار دارد و ممکن این مساله سبب سقوط این ولایت گردد.

داوود حساس نماینده مردم زابل در مشرانوجرگه درصحبت با رادیو آزادی گفت که تمام ولسوالی های این ولایت در ظاهر تحت کنترول دولت قرار دارند، اما مقام های آن به نحوی با طالبان ارتباط دارند:

« در مورد امنیت زابل باید گفت که در پیشروی قومندانی امنیه زابل یک شب چهار ساعت جنگ بود.
یک ولسوالی زابل هم در دست دولت قرار ندارد به نظر من این ولایت رو به سقوط است. یعنی در پیشروی قومندانی جنگ می شود و ما امنیت 50 متر پیشتر از مرکز را گرفته نمی توانیم پس دیگر حرف باقی نمانده است که بگویم زابل در دست دولت قرار دارد.
اگر 20 درصد آن در دست دولت باشد، 80 درصد دیگر آن در دست طالبان بوده یعنی رو به سقوط می باشد.»


آقای حساس سیستم عدلی و قضایی این ولایت را همچنان آلوده به فساد خوانده و می گوید که حتی در قلات مرکز این ولایت مردم بخاطر حل مشکلات شان به مخالفان مسلح مراجعه می کنند.

وی ادعا دارد که هر گاه یک عریضه از سوی مردم به دفتر مقام والی فرستاده شود، پس باید به روز ها انتظار کشید تا نتیجه آن را حاصل کرد.

این سناتور می گوید، که اکثریت مردم زابل از حکومت ناراض اند و آنان حاضر به اشتراک در انتخابات آیندهء کشور نمی باشند:

« من با موکلان ام در کابل یک جسله داشتم در مورد انتخابات صحبت کردیم که چگونه خواهد شد. آنان گفتند که یکی از آنها هم آماده نیستند که رای شان را به صندوق اندازند. در گذشته گوش ها و دست های شان بردیده شده و فایده بدست نیاورده اند.
پس ما نمی خواهیم که در زابل باز کسی کمپاین کند و به مثل انتخابات گذشته گوش و بینی کسی بریده شود.»


اما مقامات ولایت زابل این ادعا ها را رد کرده، می گویند که به استثنای ولسوالی خاک افغان، تمامی ولسوالی های این ولایت در اختیار آنان قرار دارد.

احمد اشرف ناصری والی این ولایت به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که آنان از طریق راه های مواصلاتی رفت و آمد دارند و تا حالا مخالفان مسلح را با شکست مواجه ساخته اند:

« امنیت در زابل بسیار خوب است، تمام راه های مواصلاتی در میان ولسوالی ها و مرکز به روی ترافیک باز است.
ما در تمام ولسوالی ها به استثنای ولسوالی خاک افغان که از چندین سال به این طرف در دست مخالفان قرار دارد دیگر همه ولسوالی ها تحت کنترول دولت قرار دارد.
نیرو های امنیتی زابل صلاحیت عملیات مستقل را دارند. تقریباً در 5 ولسوالی از 9 ماه به اینسو عساکر ایتلاف خارج شدند و نیرو های افغان با بسیار جوان مردی در مقابل مخالفین عملیات را انجام داده اند.»


آقای ناصری می پذیرد که در سه ولسوالی این ولایت ادارات عدلی و قضایی وجود ندارد اما می گوید که باشنده گان این ولسوالی ها جهت حل مشکلات شان به مرکز این ولایت مراجعه می کنند.

زابل ده ولسوالی دارد که از میان ولسوالی های آن خاک افغان از چندین سال به اینسو در دست مخالفان مسلح قرار دارد.

مقامات ولایت زابل می گویند، که این ولسوالی در منطقهء دور افتاده و در میان کوه ها می باشد و به هدف دوباره گرفتن این ولسوالی طرح را روی دست دارند.
XS
SM
MD
LG