لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

«اقلیت های مذهبی در پاکستان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند»


« پاکستان گرفتار تندروان اسلامگرا، خشونت های فرقه یی و مصیبت های مکرر است که مردم این کشور را در فقر بیشتر فرو می برد.»

این موضوع را سازمان ملل متحد به روز سه شنبه بیان کرده گفت: پاکستان یک کشور پیشرفته و دیموکراتیک است که برای حفظ حقوق بشر کار می کند.

اما کشور های غربی و کشور بلاروس که به طور معمول یک کشور ضد غرب است می گویند: در پاکستان اقلیت های مذهبی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و این اختلاف عقیده عموماً به طور بی رحمانه از جانب اردو سرکوب می شود و هم برای مقابله با قاچاق انسان در پاکستان کار کمی انجام شده است.

وزیر خارجهء پاکستان حنا ربانی کهر به شورای حقوق بشر ملل متحد گفته است: پاکستان یک کشور دیموکراتیک، کثرتگرا «چندین حزبی» و مترقی است. هدف آن ایجاد جامعهء منصف بر اساس برابری و احترام به تنوع و عدالت است.

وی گفت: پاکستان امروزه کشوریست تابع دیموکراسی با پارلمان مستقل، رسانه های آزاد و یک جامعهء مدنی نیرومند و پر جنب و جوش.

حنا ربانی کهر این بیانات را در گزارشی در شورای حقوق بشر ملل متحد در رابطه به ریکارد حقوق بشر در کشورش که هر چهار سال یک بار به عنوان بررسی دوره یی جهانی گزارش می شود و اعضای ملل متحد هر چهار سال یک بار باید آن را ارایه کنند، بیان کرد.

اما بررسی پاکستان برای بار دوم، بعد از آن که این شورا در سال 2006 ایجاد شد، مصادف با زمانی انجام می شود که بعد از تیر اندازی تندروان اسلامی بالای یک دختر فعال مکتب و هم شورش در برابر مسیحیان این کشور مورد موشگافی جهانی قرار می گیرد.

این بررسی همچنان فقط دو هفته قبل از امیدواری پاکستان برای قبولی عضویت کامل این کشور به عنوان نامزد کشور های آسیایی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که قرار است در 12 ام نوامبر دایر شود، انجام می شود.

پاکستان در حال حاضر سمت صدای رسمی 56 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی را به عهده دارد.

برخی از کشور های غربی در حال حاضر گفته اند آنان پاکستان را به حیث کاندید مناسب نمی بینند، در این حال قبول می کنند که برای حاصل کردن اکثریت آرا در مجمع عمومی ملل متحد به تاریخ 12 نوامبر کار اندکی باقی است که آنان انجام دهند.

ایلین داناهوی نمایندهء ایالات متحده امریکا روز سه شنبه به شورا گفت:
« ما در رابطه به وضعیت حقوق بشر در پاکستان نگرانی جدی داریم.»

وی به عملیات سرکوب گرانهء اردو به هدف خاموش کردن مخالفت در ایالت بغاوتگر بلوچستان اشاره کرد.

وی گفت: پاکستان باید مطمین باشد که عاملان قتل شکنجه و آدم ربایی در این کشور تحت پیگرد قضایی و عدلی قرار می گیرند و قوانینی که اغلب برای توجیه علیه اقلیت های مذهبی استفاده می شوند، اصلاح گردند.

نماینده بریتانیا به شورا گفت: اخیراً متهم شدن یک دختر جوان مسیحی از سوی یک ملا امام به سوختاندن صفحات قران، خطر قانون برای پاکستانی های عادی از جمله مسلمان های غیر سنی را در پاکستان نشان داد:

« کار اجباری گسترده در پاکستان و ضرب و شتم اطفال در این کشور قانونی است.»

نماینده شوروی سابق، کشوریکه خود به نقض حقوق بشر متهم است این موضوع را در شورا بیان کرد:
« پاکستان همچنان تلاش ها برای مبارزه با قاچاق زنان و اطفال در این کشور را شدت بخشیده و سوء استفاده بیرحمانه جنسی از کودکان را باید متوقف سازد.» این مساله را هیات بلاروس در شورای حقوق بشر ملل متحد ابراز کرد.
XS
SM
MD
LG