لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

انتخابات آیندهء ریاست جمهوری افغانستان، چالش ها و پرسش ها!؟


رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، فضل احمد معنوی می گوید، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی، طالبان و سایر مخالفین مسلح می توانند اشتراک نمایند.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز سه شنبه اعلان کرد که انتخابات ریاست جمهوری و همچنان انتخابات شورا های ولایتی در شانزدهم ماه حمل سال 1393 خورشیدی برگزار می گردد.

اما به گفته آگان امور این زمانی است که راه های یک تعداد از مناطق دور دست افغانستان به علت برف باری ها مسدود خواهد بود.

سید فاضل سنگ چارکی سخنگوی حزب ایتلاف ملی، تاریخ تعیین شده توسط کمسیون مستقل انتخابات را مطابق قانون اساسی خواند، اما گفت با در نظر داشت وقت، برای حل یک سلسله مشکلات باید تدابیر در نظر گرفته شود.

به اساس قانون اساسی، حامد کرزی برای دور سوم خود را کاندید کرده نمی تواند و تا اکنون به صورت علنی از کدام شخص بحیث جانشین اش هم نام نگرفته است.

رییس کمسیون مستقل انتخابات به روز چهارشنبه در کابل در یک کنفرانس خبری به خبر نگاران گفت، آنها در انتخابات کاملاً بی طرف خواهند بود.

معنوی در ارتباط به بی طرفی در جواب یک سوال گفت: کمسیون مستقل انتخابات در میان هیچ کاندید تبعیض نمی کند و همچنان از هیچ کاندید حمایت نخواهد کرد.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانهء افغانستان نیز از تعیین تاریخ برگزاری انتخابات استقبال نمود.

اما بعضی از کارشناسان و تحلیلگران امور سیاسی می گویند، با در نظر داشت وضع امنیتی، در تاریخ تعیین شده انتخابات عادلانه و شفاف برگزار شده نخواهد توانست.

ودیر صافی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می گوید:
« من فکر نمی کنم که انتخابات به علت مشکلات امنیتی و تخنیکی در تمام افغانستان صورت گرفته بتواند. اگر امنیت نباشد و در نصف ولایات افغانستان انتخابات برگزار شده نمی تواند، در آن صورت باید حالت اضطراری اعلان شود.»

به اساس پیش بینی کمسیون مستقل انتخابات، نتایج انتخابات پنجم ماه اپریل سال 2014 میلادی، در چهاردهم ماه می اعلان خواهد شد.

اما اگر هیچ یک از کاندید ها در دور اول، اکثریت را به دست نیاوردند، در آن صورت دور دوم انتخابات در 28 ماه می برگزار می گردد.
XS
SM
MD
LG