لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

معنوی: انتخابات به گونهء شفاف راه اندازی خواهد شد


فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات
فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات
کمسیون مستقل انتخابات افغانستان جزییات بیشتر در مورد برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را ارایه کرد.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان جدول را ارایه کرد که به اساس آن این کمسیون کار های خود را در راستای پیشبرد روند انتخابات آینده در کشور تنظیم می کند.

فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات گفت با آنکه دشواری های در برابر انتخابات پیشرو وجود دارد، اما تلاش می کنند که این انتخابات به گونهء شفاف در زمان تعیین شده راه اندازی شود.

آقای معنوی در نشستی به روز چهارشنبه در کابل علاوه کرد که کمسیون انتخابات با استفاده از روش های تازه فهرست رای دهنده گان را تهیه خواهد کرد.

« توزیع کارت جدید رای دهی با ثبت مجدد رای دهنده گان به گونهء که کمسیون مستقل انتخابات پلان گذاری کرده بود تطبیق نشد، از یک طرف نتوانستیم حمایت دونر های کلان را به دست بیاوریم و از جانب دیگر هم قناعت حکومت افغانستان فراهم نشد.
با تطبیق پلان دوم ما معتقد هستیم آنچه را که در برنامهء قبلی خود مد نظر داشتیم به دست می آوریم، به هر ذریعه و قیمت که شود کمسیون مستقل انتخابات مصمم است که لست از رای دهنده ها را داشته باشد.»


بر مبنای جدول تهیه شده از سوی کمسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی افغانستان یک جا به تاریخ شانزده هم حمل سال 1393 شمسی برگزار خواهد شد.

در این جدول هم چنان درج شده است که نتایج نهایی انتخابات آینده ریاست جمهوری در 24 ثور سال 1393 اعلام خواهد گردید.

در این نشست مقامات ارگان های امنیتی افغان و شماری از نماینده گان احزاب و نهاد های جامعهء مدنی نیز اشتراک کرده بودند.

فضل الرحمان اوریا سخنگوی ایتلاف ملی گفت که استفاده از کارت های رای دهی گذشته زمینه را برای تقلب گسترده در انتخابات فراهم خواهد کرد.

او خواهان توزیع کارت های جدید رای دهی برای افراد واجد شرایط گردید.

« تمام کارت های رای دهی قبلی باید باطل اعلام شود، ثبت نام رای دهنده گان در سراسر کشور آغاز شود و این پروسه قبل از انتخابات ریاست جمهوری باید تکمیل شود.»

بعضی از نماینده گان احزاب و نهاد های جامعهء مدنی نگرانی شان را در مورد وضعیت امنیتی این کشور نیز ابراز کرده گفتند که نا امنی سبب محروم ماندن مردم از اشتراک در انتخابات در برخی از مناطق کشور خواهد شد.

اما جنرال عبدالرحمن رحمن معین ارشد امور امنیتی وزارت داخله گفت که نیرو های افغان امنیت لازم را برای راه اندازی انتخابات تامین خواهند کرد:

« وزارت امور داخله و نیرو های امنیتی افغانستان برای برگزاری مطمین انتخابات تلاش جدی خواهند نمود.
وزارت داخله هم چنان روی برنامه های مشخص کار می کند تا با تشریک مساعی سایر نهاد های امنیتی زمینه را برای برگزاری بهتر انتخابات مساعد بسازد.»


از سوی دیگر جنرال حسام الدین معاون اول ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان تایید کرد که مشکلاتی امنیتی در برابر انتخابات آینده و تحرکاتی از سوی برخی از شبکه های استخباراتی برای مختل ساختن پروسهء انتخابات وجود خواهند داشت اما وی تاکید کرد که ارگان های امنیتی کشور مشترکاً تلاش خواهند نمود تا امنیت انتخابات پیشرو را برقرار کنند.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان هم از نهاد های امنیتی این کشور خواسته است که تدابیر لازم امنیتی را به هدف راه اندازی انتخابات سراسری در کشور روی دست بگیرند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG