لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

«دفاع در برابر حملات بیرونی بر افغانستان، شامل ماموریت آیساف نیست»


جنرال گونترکتز سخنگوی آیساف
جنرال گونترکتز سخنگوی آیساف
آیساف می گوید، ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان دفاع در برابر حملات بیرونی بر این کشور نیست.

تلاش های حکومت افغانستان برای توقف حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی این کشور از مجاری مختلف تا اکنون نتیجهء را در پی نداشته است.

با آنکه نیروهای بین المللی به هدف مبارزه با تروریزم و برقراری ثبات در افغانستان حضور دارند، اما آنان نیز تا حال در این زمینه عکس العمل نشان نداده و حتی نپذیرفته اند که این حملات از سوی پاکستان انجام می شوند.

جنرال گونترکتز سخنگوی آیساف به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که مطابق به ماموریت تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد، وظیفهء نیروهای خارجی مبارزه با تروریزم در داخل افغانستان است:

« واضیحاً ما در این جا به خاطری آمده ایم تا مطمین شویم که افغانستان یک بار دیگر به مراکز امن تروریستان مبدل نگردد.
ما در این جا آمده ایم تا مقام های افغان را در تامین صلح و ثبات همکاری نمایم.
اما ماموریت ما این نیست که از افغانستان در برابر حملات خارجی دفاع کنیم.»


به اساس گزارش ها، در طی بیشتر از یک سال گذشته هزاران راکت از قلمرو پاکستان بر بخش های شرقی افغانستان پرتاب شده اند.

در نتیجهء این حملات راکتی ده ها تن کشته و زخمی شده و هزاران خانواده مجبور به ترک منازل شان شده اند.

در پیوند به این حملات راکتی پاکستان، چندی پیش وزیر خارجهء افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شکایت کرد و هشدار داد که این مساله می تواند اثراث ناگوار بر روابط دو کشور داشته باشد.

از سوی دیگر شماری از تحلیلگران افغان به این باور اند که مطابق به تعهدات قبلی، جامعهء جهانی وظیفه دارد تا از استقلال و تمامیت ارضی افغانستان حفاظت بکند.

جنرال امرالله امان یکی ازاین تحلیلگران در مورد گفت:

« تعهدات جامعهء جهانی در رابطه به حفظ تمامیت ارضی افغانستان در کنفرانس لندن، کنفرانس اخیر شیکاگو نیز با تمام مصارفات اش برای دفاع از افغانستان و مردم این کشور و تمامیت ارضی آنها راه اندازی شده است.
اما متاسفانه حکومت افغانستان تا اکنون یک استدلال قوی و منطقی برای قانع ساختن جامعهء جهانی در این زمینه ارایه کرده نتوانسته است.»


در اوایل ماه جاری میلادی رییس جمهور کرزی در یک نشست خبری در کابل گفت: تا اکنون ایالات متحدهء امریکا نپذیرفته که افغانستان مورد حملات راکتی پاکستان قرار می گیرد.

آقای کرزی تاکید کرد که افغانستان برای مقابله با چنین تهدیدات نیاز دارد با سلاح های سنگین مجهز گردد.

وی هشدار داد، اگر امریکا در این بخش همکاری نکند برای مجهز کردن نیروهای امنیتی افغان به خرید این سلاح ها از کشور های دیگر اقدام خواهد کرد.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG