لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

«افغانستان راجع به فعالیت ملا فضل الله، هیچ معلومات ندارد»


جانان موس زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
جانان موس زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه پاکستان می گوید، مساله دست داشتن ملا فضل الله در حمله بالای ملاله یوسف زی را با حکومت افغانستان و مقامهای ناتو شریک ساخته است. ملا فضل الله مالک یک دستگاه رادیویی FM و رهبر گروه نفاذ شریعت محمدی می باشد. فعالیت این گروه در پاکستان ممنوع اعلان شده است.

به اساس اظهارات منابع وزارت خارجه پاکستان، ملا فضل الله در پانزده حمله بزرگ بشمول حمله بالای پسته های امنیتی پاکستان که در افغانستان سازماندهی شده و در نتیجه آن حدود 200 نفر کشته شده اند دست دارد. حکومت پاکستان قبلاً هم از افغانستان خواسته بود تا ملا فضل الله را که به گفته پاکستانی ها از افغانستان بالای پاکستان حملات را سازماندهی می نماید به آن کشور تسلیم بدهد.

به نقل از منابع پاکستانی، حنا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان این تقاضا را در جریان یک ملاقات با نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز کرده است. اما حکومت افغانستان می گوید، در شرق افغانستان راجع به فعالیت طالبان پاکستانی بشمول ملا فضل الله هیچ معلومات استخباراتی بدست نیاورده است.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مصاحبه به رادیو آزادی گفت، از هیچ نوع اسناد اطلاع ندارد:

« در باره رسیدن یا نرسیدن اسناد من شخصاً تا حال اطلاع ندارم ولی در اصول گفته می توانم هر کسی که در پاکستان حملات تروریستی را انجام می دهد دشمن افغانستان هم است. افغانستان در سال های گذشته در مبارزه علیه تروریزم با صداقت و به طور عملی در جبهه مقدم مبارزه کرده و درین راه ده ها هزار شهید داده است. »

قبلاً گزارش شده بود که ملا فضل الله دو نفر مشخص را برای کشتن ملاله یوسف زی به پاکستان فرستاده بود. زیرا ملاله یوسف زی چهارده ساله در درهء سوات برای تعلیم دختر ها مبارزه می کرد و علیه طالبان اظهاراتی داشت.

موسی زی می گوید، حمله بالای ملاله یوسف زی نتیجه سیاست نادرست پاکستان است:

« حمله بالای ملاله یوسف زی هم نتیجه همان سیاست است که در پاکستان برای تروریستان و افراطیون پناگاه ها داده و همرای آنها همان مبارزهء که لازم است نشده است. بناً همان تروریست ها هستند که بالای پاکستان حمله می کنند. »

آقای موسی زی گفت، امید وار است حکومت پاکستان بعد ازین با آن عده تروریستان که در پاکستان پایگاه ها دارند صادقانه مبارزه کند.

در عین زمان، روزنامهء پاکستانی (Today) به نقل از معظم احمد خان سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشته است، مسالهء خط دیورند حل است زیرا به گفته او این خط میان افغانستان و پاکستان سرحد رسمی می باشد.

معظم احمد خان می گوید، جامعهء بین المللی خط دیورند را بحیث سرحد رسمی میان افغانستان و پاکستان شناخته و این مساله حل است.

اظهارات هفته گذشته مارک گراسمن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان که گفته بود، ایالات متحده امریکا خط دیورند را بحیث سرحد رسمی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت می شناسد، عکس العمل های حکومت افغانستان، پارلمان و احزاب سیاسی افغانستان را نیز بر انگیخت.
XS
SM
MD
LG