لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

افغانستان حضور دو خارجی در کمیسیون انتخابات را نمی پذیرد


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
مقام های حکومت افغانستان می گویند که جامعه جهانی صرف می توانند از روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور نظارت کنند، اما حضور دو خارجی در کمیسیون سمع شکایات را نمی پذیرند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری به روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که حضور خارجی ها در کمیسیون سمع شکایات انتخابات خلاف قانون اساسی و حاکمیت ملی افغانستان می باشد.

« حکومت افغانستان نمی خواهد که خارجی ها در کمیسیون سمع شکایات انتخابات حضور داشته باشند، امروز الحمدالله افغانستان این توانایی را دارد که انتخابات ریاست جمهوری آینده را به گونه شفاف برگذار نماید، موقف افغانستان در این مورد واضح است، ما نمی گویم که جامعه جهانی از انتخابات ما نظارت نکنند. ناظرین بین المللی می تواند به تمام معنی از انتخابات آینده نظارت کنند، اما حضور آنان در چوکات کمیسیون سمع شکایات افغانستان در مغایرت به قانونن اساس و حاکمیت ملی این کشور می باشد. »

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2014 میلادی برگزار شود. هرچند نگرانی ها مبنی بر به تعویق افتادن این انتخابات وجود دارد اما سخنگوی ریاست جمهوری کشور می گوید که انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 برگزاری می گردد.

وی همچنان گفت که جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در قسمت پرداخت بودجه انتخابات با حکومت افغانستان وعده همکاری کرده اند.

این خوشبنی ها از سوی حکومت افغانستان در حالی مطرح می شود که پیش از این مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از عدم همکاری جامعه جهانی شکایت کرده اند.

یکی از شکایات ها عدم پرداخت 80 میلیون دالر از سوی جامعه جهانی برای آغاز برنامه ثبت نام رای دهندگان می باشد.

یکی از موضوعات دیگر را که این کمیسیون و آگاهان امور مطرح می کنند، افزایش مشکلات امنیتی در کشور می باشد.

آنان می گویند، اگر حکومت به خاطر تامین امنیت در کشور توجه نکند، ممکن انتخابات آینده مانند سال های گذشته با تقلب همراه باشد.
XS
SM
MD
LG